Hei!

Jeg og min samboer leter etter hus i Umeå og har funnet ett som har omtrent det vi søker innenfor vårt budsjett. Huset er en gammel bakerhytte fra 1800-tallet som på 70-tallet ble flyttet til nåværende sted hvor det ble satt på en betongplate. Rundt århundreskiftet kjøpte nåværende eier huset og støpte en forlengelse av platen, flyttet huset over til den nye delen og bygde en forlengelse av huset på den gamle (som jeg har forstått det). Man har lagt vannbåren gulvvarme i alle rommene i underetasjen, og som jeg har forstått det er det ikke en optimal kombinasjon?

Jeg har fått følgende informasjon fra megleren:

”Bad, hall: Betongplate, påstøp (betong) med slang for gulvvarme i, flytesparkel, klinker (bad vanntetting og alt sånt)

Vaskerom: Betongplate, påstøp (betong) med slang for gulvvarme i, flytesparkel, gulvbelegg

Soverom: Betongplate, påstøp (betong) med slang for gulvvarme i, foam, tregulv

Kjøkken: Betongplate, litt sand for å avrette den litt dårlige finishen på 70-tallsplaten (fotavtrykk etc.), isoporplater* med freste spor for gulvvarmeslange, plater for gulvvarme, sponplategulv, flytesparkel (på enkelte steder), gulvbelegg.

Stue: Betongplate, isoporplater* med freste spor for gulvvarmeslange, plater for gulvvarme, foam, tregulv (14 eller 15 mm). Under peisen er det en påstøp på betongplaten (på grunn av vekt)

* Isopor for meg, men det finnes sikkert et annet faguttrykk”

Er dette en åpenbar risiko som burde avskrekke oss fra eventuell kjøp eller burde eventuelle fuktskader allerede ha oppstått 15 år etter renovering?

Takknemlig for svar!

Sendte noen utfyllende spørsmål til megleren:

I bad, hall, vaskerom og soverom mangler det altså helt isolasjon i gulvet?
-Nei, i samtlige støpeoppbygninger er det isolasjon-armering-gulvvarmeslange (i den rekkefølgen)

I kjøkken og stue har man lagt isopor (eller celleplast?) direkte på betongplaten uten ventilerende lag (f.eks. platonmatte)?
Nei, først plast som fuktsperre

Hvor tykk er isolasjonen i disse rommene?
-Stue (altså den nye platen som vi laget) 7 cm (+ 7 cm i betongplate)
Kjøkken 7 cm pluss det som finnes i den gamle platen, hvor mye det er kan vi ikke svare på ettersom vi ikke har støpt den

Er skummet i stuen fuktsperrende?
-Nei, plasten er fuktsperren, se tidligere svar

Er det noe organisk materiale i kontakt med betongplaten?
-Nei

Er betongplaten drenert?
-Den nye platen er drenert, i forbindelse med at vi laget den ble det gravd i prinsippet rundt hele huset for å få inn den nye VA-tilkoblingen, gravingen gjorde også at fall fra hus osv. ble forbedret. Da ble det også oppdaget dreneringsrør ved den gamle platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.