Hei forum
Gulvet i mitt gamle hus har en svakhet pga gammel vannskade og slurvete gjennomført gammel renovering. Dette har ført til at veggen er litt "glad" da også andre etasje har fulgt med ned så å si. Den veggen går i liv med mønet, hadde tenkt å prøve å rette opp gulvet til sommeren, men kommer ikke til å prøve å løfte opp andre etasje da det blir for mye arbeid. Likevel må jeg avlaste den veggen som nå er glad med stolper og bjelker på hver side av den veggen. For at stolpene ikke skal komme i veien for det nye gulvbjelkelaget, regner jeg med å ha minst 4 stolper under hver bjelke, der jeg kan sette inn en ny femte stolpe og fjerne en gammel mens jeg bygger gulvet. Til slutt kommer det opp en ny vegg på gulvet som skal overta fra den gamle. Dog kanskje ikke på samme sted, men da kreves det selvfølgelig at mellomgulvbjelkene ikke er generelt skjøtet over den eksisterende veggen. Med minst 4 stolper og da på hver side av veggen, lurer jeg nå på hvor kraftige bjelker jeg trenger. På bildet finner man alle mål, som høyest blir det 2m mellom stolpene. Og den totale lengden av bjelkene er 4,5 meter og 4,0, og det er vegg B som skal rives. Bjelkene er bare tegnet på den øvre tegningen.
Her kommer også skorsteinen inn i "bildet" med sin "vinge" som jeg lenge har spekulert på til hvilken hensikt den finnes. Den bærer definitivt opp en eller to gulvbjelker på andre etasje, og der oppe sto det en vedovn rett opp murt på gulvbelegget, noe som ble en betydelig vekt på mindre enn en kvadratmeter som trengte en viss forsterkning fra undersiden. (Det er dog gjetning fra meg, har hatt spørsmålene stilt i forumet en gang) Også visst ildvern var det også i første etasje. (ovnen i andre etasje er revet)
Skorsteinens "vinges" "antatte" bærende kraft tas ikke med, uten mine midlertidige byggebjelker går parallelt fra yttervegg til innervegg E og D.
Hvor kraftige bjelker trengs her?
Og hvor langt fra eksisterende mellomvegg kan jeg legge dem?
Mvh Hans O