JohanLun skrev:
Når man begynte med gips, plastfolie, gullfiber, tak uten råspont, inngjuttede trykkimpregnerte lektere, plastmatter, asbest her og der så føles det som det KAN være skikkelige problemer - samtidig virker det jo som mange 70-tallshus kan fungere helt fint. Men de som HAR problemer bør man nok unngå?
Akkurat.
I dag er risikokonstruksjonene for 70-tallshus velkjente, så det er ikke et problem når man kjøper hus om man bare sørger for å oppfylle sin undersøkelsesplikt. Et godt inspeksjonsfirma vet hva de skal lete etter og at man f.eks. skal ta prøver fra bunnsvillen. Enten er huset friskt og da er det ikke noe problem, eller så finnes det problemer og da må man vurdere dem.

Med det sagt er det verdt å legge til at man skal gjøre sin egen vurdering og ikke stole på selgerens, samt å unngå Anticimex om man vil ha en inspeksjon verdt navnet.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Nå er det mange baller i luften. Å få oversikt over ulike trender når det gjelder byggeteknikk og bygge-kvalitet siden etterkrigstiden er ingen enkel oppgave. Det krever både erfaring og belesthet. Noen forhold synes jeg man likevel kan ta utgangspunkt i. Hus bygget før 1960 hadde treverk med mye høyere kvalitet, f.eks. var ikke kjernefuru uvanlig i en reisverkskonstruksjon. Dette kan ha bidratt til at skader på grunn av upassende konstruksjon likevel ikke oppsto. Mellom 1950 og 1975 gjaldt samme isoleringsstandard, dvs ca 10 cm i vegger og 15 cm i bjelkelag. Sløsing med energi, javisst, men energilekkasjen holdt visse bygningsdeler tørre.
Når det gjelder det aktuelle problemet så er en uisolert plate på mark en risikokonstruksjon. Det kan fungere bra hvis man er klar over hvorfor det er en risikokonstruksjon. Er man i tvil ved et huskjøp synes jeg man skal velge et 50-tallshus i stedet.

• Liker
ilafudi og 1 annen
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Er man i tvil og kvaler foran et huskjøp synes jeg man skal velge et 50-tallshus i stedet.
Ja, det er en god tanke. Men tilbudet av hus i største delen av landet er jo så lite at det antagelig er få forunt å kunne "sammenligne" på den måten. Det handler jo i slutten om en eller annen form for totalvurdering.

Jeg tror dessuten at de aller fleste 70-talshusene med problemer i dag har blitt oppdaget og utbedret, og som jeg skrev før så er risikoene godt kjent i dag. Men selvfølgelig er det klokt å unngå en risiko hvis man kan, men ofte fremstilles 70-talshus som "risikohus" noe jeg synes er å overdrive. Det skyldes antagelig at det har vært mange problemer, men til tross for at de fleste husene som har hatt problemer nå er utbedret så lever ryktet videre.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Takk for alle innlegg.
Har fått vite av andre på samme gate at de ikke har hatt noen problemer med fukt. (hva de kjenner til)
Det er mye sand i grunnen, noe jeg antar gjør at det dreneres bra.

Skal definitivt ta med en takstmann om det blir slik at vi vil kjøpe det, men vi kjenner bare til Anticimex. Når vi først snakker om dette, er det noen andre man kan kontakte? Hestra - 7 mil sør for Jkpg.
Beklager om man ikke får tipse om andre takstmenn, ignorer det spørsmålet i så fall!

Skulle gjerne like å få svar på:
Hvordan legger man gulv på en uisolert betongplate på bakken? I hvilken rekkefølge skal alle lag legges?
Stemmer følgende rekkefølge?
1. Uisolert grunn/plate
2. Damptett?
3. Platonmatte med vent. opp ovenfor gulvlist. Hvordan gjør man her, når man har avrettet med el-gulvvarme?
4. Dempende matte
?. (Ingen isolering?)
5. Gulvsponplate
6. "Gulvpapp"
7. Gulv

Så et viktig spørsmål! Hva gjør jeg om svillen IKKE er fuktig MEN ligger direkte mot betongen? Ser jeg bort fra dette siden det ikke har blitt fuktig på 40 år? Eller gjør jeg noe med det?

Som bør ha fremgått av tidligere innlegg så er det ikke passende å bruke organiske materialer (tre, sponplate, papp osv.) på et uisolert betonggulv. Det er mulig at man kan gjøre unntak avhengig av omstendighetene i særskilte tilfeller, men da må man kjenne til disse for å kunne gi råd. Teoretisk sett kunne man kanskje støpe et isolert overgulv over betongen, men det kan ha innvirkninger på bl.a. omkringliggende vegger som man da må ta i betraktning. Fliser oppå varmesløyfer fungerer bra, samt plastgulv direkte på betongen og ulike former for vinylgulv. Man bør ikke legge isolasjon oppå gulvvarme, da synker jo denne effektiviteten.

Syll direkte på betongen er ikke så bra, men i dag kan den kanskje tørke ut via de tre andre sidene?

Hei!

En hyggelig opplysning, det ble kjøp! :)
Vi hyret inn besiktigelsesmannen Joakim Becker som gjorde en veldig grundig og bra jobb.
Svillen langs ytterveggen har tjærepapp under seg. Inne i huset fantes det heller ingen som helst tendens til rar lukt.

Vår plan er å renovere hele huset, og resultatet vil vise seg med åpen planløsning, to bad, Luft/vann-pumpe + el-gulvvarme der det er klinker på førsteetasje. Liggende hvit panel og opprydding av hagen :)
Men første prioritet er å gjøre i stand alt blikkarbeid til taket, renovere og rette opp en mindre fuktskade i badet på førsteetasje. Samt et soverom slik at vi kan bo der :)

Jeg tenker å starte en ny tråd når vi kommer i gang med renoveringen, dels fordi jeg selv synes det er gøy å følge andre og se hvilke utfordringer de løser. Men også en tråd der jeg håper å få hjelp av alle dere mer erfarne enn meg!

God Jul og Godt Nytt År! :)

• Liker
seijsing og 2 andre
  • Laddar…
Gratulerer med huskjøpet, og lykke til.

• Liker
Bumba
  • Laddar…
Gratulerer og velkommen til 70-tallet! Håper dere vil trives!

Prosjekttråder med mye bilder settes alltid pris på :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.