Senkehodeskruer er klart finest når det gjelder synlige skruer i snekkerarbeid o.l. Og så skal sporene linjere....

Eller så er jeg bare nostalgisk....

• Liker
Thomas_Blekinge og 3 andre
  • Laddar…
Takk for tipset, ringer til skruvcenter og sjekker!

Larsa skrev:
Kullerforsenket sporskru er klart penest når det gjelder synlige skruer i snekkeringer m.m. Og så skal sporene linjere....
Så ser det fortsatt ut på klassiske svenske møbler, f.eks. Bruno Mathson. Linjeringen er prikken over i-en.

Microkatten
Hos Wegertseder i Tyskland finner man det meste i skruveveien: sporede, kuppelformede, forsenkede, i messing, stål, forzinkede,...Hva jeg kan se så har de sporede treskruer i dine dimensjoner.

Her har jeg handlet bl.a. fine sporede messingskruer med godt resultat.

Sist redigert:
  • Liker
Larsa og 1 annen
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det er jo et mindre h-vete å få i en 6x100 spårskruv i noe annet enn potetmos. Dessuten er risikoen stor for at man sklir og setter skruetrekkeren i veggen eller hånden. Alternativt så er hele spåret helt ødelagt før skruven sitter ordentlig i veggen.

Nei, kjør med f.eks. ESSVE 6x100 :)
Også dette er en kunst der det kreves litt øvelse. Forbor, smør (vanlig såpe) og dra for hånd er oppskriften. Ingen rask metode riktignok, men gir penest resultat.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Hos Wegertseder i Tyskland finner man det meste i skrueveien: sporade, kuleformede, nedsenkede, i messing, stål, forzinket,...Hva jeg kan se så har de sporade treskruer i dine dimensjoner.

Her har jeg handlet bl.a. fine sporade messingskruer med godt resultat.
Takk for den lenken! TS kan jo glede seg over at de har 6x100 i 10-pakning for 4€

Microkatten
Ja, eller så kan TS kjøpe 300 stk for knappe 2 kr stykket. Jeg fikk mange fine messingskruer der til samme pris som en skrue i Sverige, om det over hodet finnes å få tak i her. Det er en underbar site! :thumbup:

Fantastisk side, tusen takk for hjelpen!

Noen som finner kullerforsenket? Skoletysken svikter...

P
Spårskrue 8X150 føltes ganske så brutalt :eek:

Vanskelig å forestille meg hvordan hyllen ser ut, men det kanskje holder med skrustift i veggen og en toppmutter?

Messing toppmutter med enkel spor på oversiden, brukt i bygg- og renoveringsprosjekter.

Nå fikk jeg endelig tommelen ut og hyllen sitter der den skal, takk for tipset!

Hjørnet av en montert trekonstruksjon mot en flislagt vegg, med en synlig skrue i hjørnet.

• Liker
johel572 og 5 andre
  • Laddar…
Vanlig praksis er at sporet skal være i fiberretningen.

Protte

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
prototypen skrev:
Vanlig praksis er at sporet skal være i fiberriktningen.

Protte
Trodde straks det samme :)

prototypen skrev:
Brukligt er at sporet skal være i fiberretningen.

Protte
Kanskje er det det som er aller penest. Men jeg synes TS har kommet meget langt og fremfor alt mye lenger enn alle kryssbarbarene. Pent med et spor som ikke er opprivd av skruemaskin. Jeg antar at den andre skruen sitter parallelt. Om det nå er på tvers eller langs med fiberen er kanskje bare prikken!

• Liker
Nove og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.