Jeg trekker nye rør til nye radiatorer i garasjen. Stammen trekkes i taket og deretter ned på veggen til elementene. Det er pex-rør-i-rør som jeg sporer inn i en LECA/lettklinkermur.
Hvordan pleier man å feste rørene i sporet i veggen før man pusser? Spiker som man bøyer til og slår inn?
I neste fase tenker jeg at jeg legger et nett over rørene og sporet som rørene ligger i, og deretter pusses veggen på sedvanlig måte.
Når jeg trakk i lettbetong (ytong) så laget jeg sporene akkurat slik at røret kunne presses inn og holdes på plass av friksjon. Der det mislykkes så satte jeg spiker som holdt dem på plass. Så dekket jeg over med reparasjonsmørtel, når det hadde tørket trakk jeg ut spikerne (ville ikke ha dem i veggen, vet at det finnes de som lar dem bli, ser ikke ut til å være noe større problem).
Edit, fant til og med et bilde:
Bak rørene (og boksen) har jeg duttet i reparasjonsmørtel. Spiker og planke sitter der til det har tørket, så fjernes det. Til slutt jevnet jeg ut med mer reparasjonsmørtel. For så vidt vp-rør i dette tilfellet, men samme løsning funker for grovere RiR...
Gitt at jeg bare skal spore to meter og jeg gjør det med multimaskinen så er det jo enkelt å lage sporet med sugpasning på rørene så de sitter fast uten annen innfestning. Bra tips!
LK-spikklammeren var nok akkurat det produktet jeg lette etter, og det ser ut som jeg kan få tak i slike raskt via proffsmagasinet også.
Jeg kjørte med TCS-skruvklemme når jeg sporet i kjelleren, forboret og skrudde deretter inn. Fungerte utmerket i lecaen, i hullbetongen måtte jeg noen ganger plugge.
Men klemmen fra LK ser jo lysende ut for dette, synd at jeg ikke tenkte på disse.
Jeg leide en hilti sporfres, støvet ikke når jeg koblet mot CTL36en, kostet 260 kr for en helg.
Interessant at du har god erfaring med fein i leca, jeg testet en gang i tegl med et liknende blad og det var ingen suksess hva jeg husker.
Havnet i å mangle noen spor nå når jeg holdt på i kjelleren så tok vinkelsliperen da jeg innså dette sent en søndag og murerne skulle komme mandag morgen, det ble likt Lützendimma i kjelleren!
Takk for tilbudet - jeg liker imidlertid den blåe multimaskinen med "fugeringsblad" - den skjærer som smør i leca-blokken og støver minimalt....
De der må jeg teste, har en billig sporfräs ala jula. Støver deluxe og er ganske svak. Fungerer ovennevnte metode i leca bør det fungere i lettklinkerblokk også.
Jeg pleier å feste dem i sporet med f.eks. en liten spikerplate midlertidig. Deretter legger jeg litt mørtel, flislim eller lignende (det som finnes hjemme) i sporet her og der langs fleksirøret. Dagen etter skrur jeg bort spikerplaten. Da holder mørtelen røret på plass. Billig og enkelt.
De der må jeg teste, har en billig sporfres ala jula. Støver lux og er ganske svak.
Fungerer ovennevnte metode i leca burde det fungere i lettklinkerblokk også.
Jeg kan jo avlegge en rapport når jeg er ferdig - nå har jeg bare tatt meg diagonalt gjennom veggen og opp i taket på den andre siden av veggen - ved å bore - og deretter har jeg laget plass til veggbokkfeste 30 cm ned på veggen. Jeg tenkte først å gå over til utenpåliggende rør ved taket, men nå når det var så enkelt å spore så blir det skjult i stedet. Rørene får også plass utenfor armeringen som jeg la i veggen, ellers hadde jeg nok droppet denne øvelsen.
Raskt eller sakte, men etter 40 min er sporet klart. Halve tiden til to spor 25 mm dype, andre halvdelen til å banke løs det som skal bort.
ikke kjempesnabbt får man vel si og skal man gjøre mer enn 2 m må man nok ta til en sporfres. En fordel med multimaskinen er at det var iprincip støvfritt, kjørte dette uten støvsuger uten problem.
Ok det gikk en stund til før rørene var på plass. Tror det blir bra. Et par av disse LK-holdere ville vært fint som ekstra festing der jeg gikk bananas med maskinen og det ble litt bredt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.