Jeg har revet opp et spontgulv nærmest en vegg i forbindelse med et byggearbeid. Målet var å få løs plankene hele, men resultatet ble snarere at plankene nå kun kan brukes som ved... :(

Det opprivede gulvet er lagt en gang på 50-tallet og er 27 mm tykt. Dog er det slipt en gang, så det var sannsynligvis tykkere fra starten.

Jeg lurer på om spontgulvvirke er i "standarddimensjoner"? Kan jeg få tak i noen nye planker som passer i sponten mot det eksisterende gulvet?

Jeg opplevde det samme problemet i sommer, jeg trengte ca 3m2 gulvplank, furugulv 28 x 120 fra slutten av 70-tallet. Tok med en prøve og dro rundt til forskjellige byggevarehus, det fantes ikke et tilsvarende furugulv å kjøpe, men derimot gran. Det endte med at jeg rev opp resten av gulvet og la et nytt gulv fra den lokale leverandøren.
Så svaret på ditt spørsmål er kanskje om du har flaks.

Google rundt på massive gulv, f.eks. Siljan. Det finnes i mange ulike dimensjoner, og kan variere noen mm fra en produsent til en annen. Ellers er det vel ikke hele verden å kjøpe en noe mm tykkere gulvplanke og høvle ned. Høvle like mye på hver side slik at noten kommer riktig mot den gamle, og sjekk dimensjonen på den gamle noten så den passer. Ellers kan man kanskje rett og slett ignorere noten på en ytterplanke. Avhenger litt av gulvkonstruksjon og/eller belastning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.