Vi bor i et Älvsbyhus og de setter som kjent sponplater på veggene i stedet for gips, noe som forbløffer mange. Nå når vi bygget ferdig vår overetasje sto jeg i valget og kvalet om jeg skulle velge gips eller spon på veggene.
Forsøkte å avveie for og ulemper med de ulike valgene, var også inne på å kombinere disse materialene (doble plater) siden det virker populært. Dette gjorde vi for øvrig på badet.
Til slutt ble likevel valget å gå med samme materiale som i underetasjen, dvs. 12 mm sponplater. 1) Fordi jeg liker at det er enkelt å henge opp ting på veggene og 2) fordi det blir det samme i hele huset. Siden de tidligere husene vi har bodd i har vært utstyrt med gips på innerveggene har jeg mest erfaring med gips. Men har i løpet av de 2 årene vi har bodd i nåværende hus vært superfornøyd med treplatene.
Jeg er faktisk forbløffet over at treplater nesten er helt borte i dag, men det kan kanskje finnes flere grunner enn de jeg har klart å finne ut av.
Forsøkte å avveie for og ulemper med de ulike valgene, var også inne på å kombinere disse materialene (doble plater) siden det virker populært. Dette gjorde vi for øvrig på badet.
Til slutt ble likevel valget å gå med samme materiale som i underetasjen, dvs. 12 mm sponplater. 1) Fordi jeg liker at det er enkelt å henge opp ting på veggene og 2) fordi det blir det samme i hele huset. Siden de tidligere husene vi har bodd i har vært utstyrt med gips på innerveggene har jeg mest erfaring med gips. Men har i løpet av de 2 årene vi har bodd i nåværende hus vært superfornøyd med treplatene.
Jeg er faktisk forbløffet over at treplater nesten er helt borte i dag, men det kan kanskje finnes flere grunner enn de jeg har klart å finne ut av.
Tror ikke det, va? Da skulle jo alle med Älvsbyhus ha sprekker med 120 cm mellomrom på veggene, og det virker ikke sannsynlig.Benno. skrev:
Har selv sponplater i noen rom og gips i andre. Det ideelle er nok som tidligere nevnt spon/osb + et lag gips ytterst. På den måten får man mest nytte av begge platenes egenskaper.
Til slutt: man kan faktisk henge opp bilder på en gipsvegg med småspiker. Om ikke bildene veier altfor mye vil si. ;D
Ja, det er kanskje det beste valget, kjørte med dette i fremtidig bad i overetasjen. At jeg deretter avsto fra dette i øvrige rom var nok mest av bekvemmelighet. Med enkelplate slipper jeg krøll ved alle vinduer og dører.SnickarPelle skrev:
Dette er antagelig det vanligste argumentet imot, spørsmålet er om det stemmer. JLT forklaring er jo talende og gjelder også for oss, vi har ikke en eneste sprekk i tapeten på vår underetasje (pepper-pepper) etter 2 år. Sprekker oppstår vel heller på grunn av setninger og oppstår da i skjøtene uansett platematerial.Benno. skrev:
Støtte på denne tråden når jeg nå vurderer å bygge om litt innvendig i et Älvsbyhus fra 2007. Alle innervegger er tapetserte eller malte sponplater. Vurderte da å sette sponplater igjen i stedet for gips fordi det er så mye enklere å bare skru fast saker med en treskrue i stedet for å streve med gipsplugg som dessuten etterlater et forholdsvis gigantisk hull.
Kan bare opplyse om at eventuell sprekkdannelse etter 14 år er i prinsippet fraværende. Visst kan jeg finne noen hjørner eller del over et vindu som har sprukket, men det skyldes trolig bevegelser i huset mer enn at sponplatene har svellet eller krympet. Men generelt er det pent og ordentlig
Kan bare opplyse om at eventuell sprekkdannelse etter 14 år er i prinsippet fraværende. Visst kan jeg finne noen hjørner eller del over et vindu som har sprukket, men det skyldes trolig bevegelser i huset mer enn at sponplatene har svellet eller krympet. Men generelt er det pent og ordentlig
Hvordan skjøtes disse sponplatene? Jeg har prøvd å sette sponplater kant i kant. For det første er det jo komplisert å sparkle inn remsen. Den bygger jo utover en hel del. For det andre har nesten alle mine skjøter sprukket etter et år. Men ved nyproduksjon nå for tiden så er kanskje skjøtene not og fjær. Da kan man jo lime skjøtene.
Älvsbyhus ser jo ut til å gjøre det? I alle fall så sent som 2007. Det er vel nesten "i dag".
Kan prøve å se når jeg river en innervegg senere i sommer om jeg kan få bort tapeten og se hvordan det er skjøtt. Har revet en plassbygd garderobe bare enn så lenge men der er det jo ikke sparklet bak så klart.O Olf Oggler skrev:Hvordan skjøtes disse sponplatene? Jeg har prøvd å sette sponplater kant i kant. For det første er det jo kronglete å sparkle inn remsen. Den bygger jo utover en hel del. For det andre så har nesten alle skjøtene mine sprukket etter ett år. Men ved nyproduksjon nå for tiden så kanskje skjøtene er not og fjær. Da kan man jo lime skjøtene.
Alternativet er som mange andre har skrevet, spon + gips eller obs + gips for å få de beste.
Klikk her for å svare
