Hei!

Jeg lurer på hvor husprodusentene eventuelt har sponplater for et sted bortsett fra i innerveggene? Vil ikke ha dette på grunn av følsomhet for lim, kjemikalier osv. Vet dere om man kan bytte dette mot noe annet?
 
Velkommen i klubben :)
De rakkerne pleier vel kun i unntakstilfeller (type smålandsvillan TROR jeg) å sette sponplate i veggene, derimot bruker nesten alle gulvsponplater.
De fleste bruker gips i veggene.

Alternativ kan være råspont, OSB-plate eller en annen plywoodvariant.
 
Er det ikke like mye lim og annet i OSB og plyfa som i sponplate?
 
Kanskje, kanskje ikke....

OSB-platen er jo et produkt av store høvelspon som er presset sammen under meget høyt trykk. Jeg tror man bruker en form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke slike mengder som i sponplate eller MDF hvor det i praksis er en saus av lim og spon som får stivne.

Plyfa, visst er det lim mellom lagene. Men forsvinnende lite i sammenhengen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.