Velkommen i klubben 
De rakkerne pleier vel kun i unntakstilfeller (type smålandsvillan TROR jeg) å sette sponplate i veggene, derimot bruker nesten alle gulvsponplater.
De fleste bruker gips i veggene.
Alternativ kan være råspont, OSB-plate eller en annen plywoodvariant.
De rakkerne pleier vel kun i unntakstilfeller (type smålandsvillan TROR jeg) å sette sponplate i veggene, derimot bruker nesten alle gulvsponplater.
De fleste bruker gips i veggene.
Alternativ kan være råspont, OSB-plate eller en annen plywoodvariant.
Kanskje, kanskje ikke....
OSB-platen er jo et produkt av store høvelspon som er presset sammen under meget høyt trykk. Jeg tror man bruker en form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke slike mengder som i sponplate eller MDF hvor det i praksis er en saus av lim og spon som får stivne.
Plyfa, visst er det lim mellom lagene. Men forsvinnende lite i sammenhengen.
OSB-platen er jo et produkt av store høvelspon som er presset sammen under meget høyt trykk. Jeg tror man bruker en form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke slike mengder som i sponplate eller MDF hvor det i praksis er en saus av lim og spon som får stivne.
Plyfa, visst er det lim mellom lagene. Men forsvinnende lite i sammenhengen.
Arbeidslivsinstituttet har gjort en liten undersøkelse over treplatebransjen. Kan være verdt å lese.
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=696
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/pdf_arb/1998-19.pdf
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=696
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/pdf_arb/1998-19.pdf
Klikk her for å svare