Jeg holder på å ferdigstille min overetasje og funderer litt på dette med innervegger.
Jeg har tenkt å bruke 12mm sponplate +gips.
Hvordan skrur jeg gipsen i sponplaten? Må jeg bruke skruer som går inn i stenderne, eller holder det å feste gipsen i sponplaten?
Må jeg skjøte sponplaten over en stender, eller går det an å ta en skjøt mellom stenderne?
Fungerer denne konstruksjonen like bra på baderom, eller bør jeg bruke en annen type plate?

/Pajen

:o

1: Om Du fullskruer sponplaten kan Du skru fast gipsen uten å tenke på stenderne bak. Og bruke korte gipsskruer. Bra å ikke ha skjøtene over hverandre. 2: Om Du ikke fullskruer sponplaten, skruer Du fast gipsen med lange gipsskruer inn i stenderne. Og forskyver skjøtene. Kan være bra å ha skruer med litt fri gang i eksempel 2. Selv hadde jeg gått for eksempel 2 gir litt stivere vegg. Skjøter alltid over stender.

Hadde selv byttet til plyfa om det ikke var så at jeg fikk sponplaten billig. Og synes det passer bedre i bad.

Mvh Putte

Du bør tenke på at sponplate er sensitiv for svelling. Du kan altså ikke montere dem tett mot hverandre. Legg en tommestokk mellom platene så får du en passende avstand.

perobe skrev:
Du bør tenke på at sponplater er følsomme for hevelse. Du kan altså ikke montere dem tett mot hverandre. Legg en tommestokk mellom platene så får du en passende avstand.
Rett i prinsippet, feil i sak.
Sponplater for vegg skal limes og skrus i regelen tett mot hverandre unntatt i hjørner hvor man etterlater 2-3 mm. Kortsider som møter hverandre bør også limes, men det kan man droppe hvis en gipsplate skal overlappe. Det går faktisk an å lese direkte i f.eks. ByggElits arbeidsbeskrivelser.

Fordelen med å lime sponplaten mot en regel er at man også kan justere evt. krokete regler. Man setter alt i spenn med en diagonalstøtte og venter til limet har tørket.

ClasseClas
perobe skrev:
Du bør tenke på at sponplater er følsomme for svelning. Du kan altså ikke montere dem tett mot hverandre. Legg en tommestokk mellom platene så får du en passende avstand.
Dine anbefalinger gjelder OSB-plater. Derav deres bredde på 1197mm. Da blir det rom for en 3 mm glipe mellom platene ved normal cc600 reisverk.

Her har de satt spon bare, og de er lagt kloss i kloss (noe som gjør sparkling til en utfordring). Bare spikret på vanlig måte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.