Jeg holder på å ferdigstille min overetasje og funderer litt på dette med innervegger.
Jeg har tenkt å bruke 12mm sponplate +gips.
Hvordan skrur jeg gipsen i sponplaten? Må jeg bruke skruer som går inn i stenderne, eller holder det å feste gipsen i sponplaten?
Må jeg skjøte sponplaten over en stender, eller går det an å ta en skjøt mellom stenderne?
Fungerer denne konstruksjonen like bra på baderom, eller bør jeg bruke en annen type plate?
/Pajen

Jeg har tenkt å bruke 12mm sponplate +gips.
Hvordan skrur jeg gipsen i sponplaten? Må jeg bruke skruer som går inn i stenderne, eller holder det å feste gipsen i sponplaten?
Må jeg skjøte sponplaten over en stender, eller går det an å ta en skjøt mellom stenderne?
Fungerer denne konstruksjonen like bra på baderom, eller bør jeg bruke en annen type plate?
/Pajen
1: Om Du fullskruer sponplaten kan Du skru fast gipsen uten å tenke på stenderne bak. Og bruke korte gipsskruer. Bra å ikke ha skjøtene over hverandre. 2: Om Du ikke fullskruer sponplaten, skruer Du fast gipsen med lange gipsskruer inn i stenderne. Og forskyver skjøtene. Kan være bra å ha skruer med litt fri gang i eksempel 2. Selv hadde jeg gått for eksempel 2 gir litt stivere vegg. Skjøter alltid over stender.
Hadde selv byttet til plyfa om det ikke var så at jeg fikk sponplaten billig. Og synes det passer bedre i bad.
Mvh Putte
Hadde selv byttet til plyfa om det ikke var så at jeg fikk sponplaten billig. Og synes det passer bedre i bad.
Mvh Putte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Rett i prinsippet, feil i sak.perobe skrev:
Sponplater for vegg skal limes og skrus i regelen tett mot hverandre unntatt i hjørner hvor man etterlater 2-3 mm. Kortsider som møter hverandre bør også limes, men det kan man droppe hvis en gipsplate skal overlappe. Det går faktisk an å lese direkte i f.eks. ByggElits arbeidsbeskrivelser.
Fordelen med å lime sponplaten mot en regel er at man også kan justere evt. krokete regler. Man setter alt i spenn med en diagonalstøtte og venter til limet har tørket.
Dine anbefalinger gjelder OSB-plater. Derav deres bredde på 1197mm. Da blir det rom for en 3 mm glipe mellom platene ved normal cc600 reisverk.perobe skrev:
Klikk her for å svare