Tenkte å bygge en loftseng (190 cm over gulvet) i en garderobe som er ca 115 cm bred. Jeg lurer på om en sponplate som er 1,6 cm tykk holder for et spenn på 115 cm? (Jeg antar at 1,2 cm i tykkelse blir for spinkelt). På lengden er nok ingen problemer siden platen ligger på 6 støttepilarer (råplan) og med viss veggforankring. Kan det finnes bedre alternativer enn sponplate til dette?
 
Hei!

Om du legger "reglar" på tvers under med CC 60cm så er det absolutt ingen problem.

Kom gjerne tilbake med sluttresultatet!

//Magnus
 
Bob_the_builder
Problemet er at det ikke blir noen ventilasjon mellom madrass og plate, så det er nok risiko for litt muggen lukt hvis du ikke løfter på madrassen og lufter noen ganger i uken. Ofte kjøper man jo en ribbebunn som madrassen hviler på (finnes billig på IKEA, lønner seg ikke å lage selv). Jeg har også sett hullet masonitt som sengebunn.

Edit: Vel, murarn var raskere, men det bekrefter jo innlegget mitt. ;)
 
Bob_the_builder
Spesialskåret madrass, da? Har nok aldri sett en ikke-rektangulær seng, faktisk. Kult.

"Murarn".... >:( Hrrrmpf!
¨
"Rørkrøkarn" da, smaker det bedre? :)
 
Bob_the_builder skrev:
Specialtilskåret madrass, da? Har nok aldri sett en ikke-rektangulær seng, faktisk. Kult.
Har en kompis som har rund seng. Han bor alene........ enn så lenge ;)
 
Bob_the_builder
Rund som et rør eller rund som en frisbee...? :)
 
Bob_the_builder skrev:
Rund som et rør eller rund som en frisbee...? :)
frisbee ;D dessuten vannseng 8) kjøpt i Italia og hjemfraktet i & på en Mazda 323 ::)
(Det er faktisk sant)
 
Bob_the_builder
Et rør hadde jo ellers passet ypperlig for en vannseng... :)
 
Bob_the_builder skrev:
Et rør hadde jo ellers passet ypperlig for en vannseng... :)
U-båt ??? 8)
 
jureit skrev:
Sengen var en sveiset historie som holdt 130 cm halve lengden og deretter trakk seg inn til 105 cm i fotenden der den runda seg fint. Ideen kom naturligvis fra bobil- og båtverden der hver eneste seng er utformet på den måten. Det funker kanon å skrelle det av på den måten.
Har du noen bilder av kreasjonen?
 
Takk for svarene!

Grunnen til at jeg vil bygge helst uten bærende tverrbjelker osv. er at området under sengen skal huse datamaskinen, noe som medfører en del bevegelser, og da kan en bjelke fortone seg aggressiv for den som ikke passer på. Kanskje et par horisontalt liggende tynne (et par mm) metallstenger kunne avlaste sponplaten, selv om de i seg selv ikke er bærende? Men da vil de belaste trepilarene vertikalt, slik at de peker litt innover (fra veggen), avhengig av hvor sterk sponplaten er.

Jeg har sett på ribbebunner på Ikea og madrasser som kunne passe. Hvis jeg legger en rimelig bærende plate (sponplate som jeg foreslo) og bygger opp for ribbebunnen, hvor høyt bør ribbene ligge over platen som minst? Holder det med "vingerom" på 2 cm eller så? Som jeg har forstått, bør jeg også ha ventilasjonshull til undersiden av madrassen?

For øvrig, anbefaler dere skruer eller spiker til et slikt bygg? Jeg tenkte å bygge om hele garderoben med stor hensyn til estetikken, da den i tillegg til soveplass også skal huse minigarderobe samt datamaskinplass (med TFT-skjerm osv. ;)). Jeg hadde først planer om minispotlights i taket (under sengen), men det blir ganske besværlig (om ingen har noe godt forslag), så nå er jeg inne på en "skjult" lyslist langs veggen. Skal man ha lysrør, eller en slags bånd av små lamper? Tips om hvordan jeg kan bygge en slik mottas med takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.