Kommer til å måtte legge litt spirorør i en innervegg. Min tanke er å bygge en vegg med 45x120 trevirke og klemme inn et 100mm eller et litt flatt 125mm rør. Kan jeg gjøre slik at jeg kapper de stående stendere og legger røret der, og deretter på med plater. Det blir både osb og gips. Tror dere veggen blir ustødig hvis man gjør det på den måten? Alternativet er jo å bore 110mm hull i stenderne og stikke inn et 100mm rør...

Er det en lengre strekning tror jeg det er risiko for at det blir litt ustø vegg. Det finnes rektangulære rør som er betydelig lettere å felle inn i en vegg. Disse er (så vidt jeg vet) i plast, så det fungerer bare om det er ment for ventilasjon, ikke for kjøkkenvifte.

Ja det er i stort sett gjennom hele veggen... Rektangulære rør hørtes jo interessant ut, det er avtrekk fra et bad.

Du kan ikke kappe av alle reglene i en vegg, spesielt i en våtromsvegg. Kan du ikke dra røret opp i bjelkelaget?

Til hva går kanalen?
Er det en imkanal fra kjøkkenvifte må du få dit brannisolering evt. ha noen cm luft rundt kanalen.
Da får dette ikke plass inne i en vegg.

Det er avtrekksluft fra badet i 2. etasje.
Nei, jeg kommer ikke til å lage et hull i veggen. Enten synlig i klk som er ved siden av, eller så får jeg rett og slett skjære opp plasten og presse den opp i taket.

kan du lage veggen med liggende stendere?

Er det ikke noe problem å gå gjennom plasten ville jeg gjøre det. Har gjort det på flere steder i huset mitt. Du kjøper en rørkrage for å tette mellom rør og plast. Kjøpte mine krager her, det er det billigste jeg har funnet. Sørg for at du velger riktig størrelse.

Jeg synes det virker omstendelig å begynne med firkantede rør eller bygge vegg med liggende lekter.

http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/fogband/rorkragar/

Jøss, så seriøst med krager. Jeg pleier å tette mine gjennomføringer med tape (ekte for diff sperre).
Men noe i den stilen får det bli, da får jeg dessuten ventilen i taket i stedet for på veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.