Hei! Jeg holder på å bygge et gjerde med liggende ribber. Se bilde for utførelsen.

- Stolpene er 70x70 mm
- Avstand mellom stolpene ca 180 cm
- Ribber er 28x70 mm
- Gjerdet blir en U med ca 15+13+4 meter
- Alle stolpefundament med stolpesko er støpt og ferdige

Nå når jeg skal bestille trevirke og skruer har jeg noen funderinger:

1. Hvilken lengde bør jeg velge på ribbene? Spiller det noen rolle om de går over 2, 3 eller 4 stolper, mer enn det visuelle?

2. Hvilken type skrue skal jeg velge til stolpene og til ribbene, og hvorfor? Skal jeg forbore hvis jeg velger fransk treskrue til stolpene?

3. Tips å tenke på for å unngå nybegynnerfeil?

Takk på forhånd!

• Et trestakett med liggende ribber på en gressplen, omgitt av trær i bakgrunnen og en trampoline til høyre.
Så lange ribber som mulig for å redusere vridning. Franskskrue blir perfekt.
Til ribbene bruker du vanlig terrassekrue, forbor gjerne ved enden for å redusere sprekkdannelse. Og som alltid minst 2 skruer, helst 3.

tttomten tttomten skrev:
Så lange ribber som mulig for å redusere vridning. Franskskrue blir perfekt.
Til ribbene bruker du vanlig terrasse-skrue, forbor gjerne ved endene for å redusere sprekkdannelse. Og som alltid minst 2 skruer, helst 3.

• Trespalter som rammer inn en terrasse, med stålsøyle ved siden.
Pannkakan16 Pannkakan16 skrev:
Hei! Jeg holder på å bygge et gjerde med liggende ribber. Se bilde for utførelsen.

- Stolpene er 70x70 mm
- Avstand mellom stolpene ca 180 cm
- Ribber er 28x70 mm
- Gjerdet blir en U med ca 15+13+4 meter
- Alle stolpefundamenter med stolpesko er støpt og ferdige

Nå når jeg skal bestille trelast og skruer har jeg noen spørsmål:

1. Hvilken lengde bør jeg velge på ribbene? Spiller det noen rolle om de går over 2, 3 eller 4 stolper, bortsett fra det visuelle?

2. Hva slags skrue skal jeg velge til stolpene respektive til ribbene, og hvorfor? Skal jeg forbore hvis jeg velger fransk treskrue til stolpene?

3. Tips å tenke på for å unngå nybegynnerfeil?

Takk på forhånd!
Hvordan har det gått? Hvordan ser det ut i dag? Passende med 180cc og 28x70 ribber? Hvor høyt og hvor mange ribber? Gjerne et bilde og høyde😁

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.