Jeg så nylig en håndverker som ønsket å ha vinkelprofiler bak gipsplatene for å, med mindre jeg misforsto det, redusere risikoen for bevegelser siden det var trestendere + spon bak. Det høres rimelig ut i mine ører (ikke håndverker selv). Dog er jeg litt usikker på om det var en god idé å spikre opp noen av disse vinkelprofilene da spikerhodet stakk ut en merkbar del. Min (veldig begrensede) erfaring med å jobbe med sparkel på vegg / tak er at små ujevnheter bak gipsplater kan få ganske uheldige konsekvenser ved sparkling og sliping.
Som jeg har forstått det, hvis man vil ha (veldig) rette vegger / tak kreves enten bredsparkling eller at det er fordypninger i "stammen" bak gipsplatene der kortsidene på gipsplatene møtes. Men selv om man ikke er ute etter den typen perfeksjon, virker det unødvendig å lage "bølger" på platene på denne måten. Eller er jeg helt på jordet; dette er ikke noe som vil synes og er standard?
Edit: Denne løsningen virker å være mer "korrekt", dersom det spiker- / skruver skaper "bølger" i gipsen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skruv-foer-vinkelprofiler-med-osb-bakom.432475/post-4435356