Hei!
Hva er deres erfaringer med å spikre perlespont (120 mm bred, 15 mm tykk). Clips eller spiker? Har selv brukt clips tidligere, men det er litt mer knotete enn å spikre. Fungerer det med dykkertpistol, eller er dykkerten for spinkel og glatt til å holde panelet på plass når treverket vil bevege seg. Skult eller normal spikking? Erfaringer og tips mottas med takk! Ønsker helst at det skal bli riktig første gang!
Hva er deres erfaringer med å spikre perlespont (120 mm bred, 15 mm tykk). Clips eller spiker? Har selv brukt clips tidligere, men det er litt mer knotete enn å spikre. Fungerer det med dykkertpistol, eller er dykkerten for spinkel og glatt til å holde panelet på plass når treverket vil bevege seg. Skult eller normal spikking? Erfaringer og tips mottas med takk! Ønsker helst at det skal bli riktig første gang!
Jeg har alltid brukt clips når jeg spikret f.eks. tak, men det er jo irriterende pirkete. Forrige uke monterte jeg glattpanel (egentlig 14mm furugulvplank) på veggen i et soverom og da skrudde jeg i stedet. Det fungerte strålende og går raskere enn å spikre. Jeg brukte en selvborende skrue fra Grabber, PTSxxxx, heter den.
MathiasS: Jaha, så det ble gulv fra Byggmax? Hvordan ble det?
BAN: Jeg spikret perlestaff i taket i går. Jeg spikret med dykkertpistol, DA-dykkert, 15 gauge x 38 mm (15 gauge = ca 1,8 mm) Det går utrolig fort med pistol. Jeg ville ikke spikret med 18 gauge, dvs 1,2 mm som de fleste billigpistolene kjører med. Jeg har prøvd det i tak med 19 x 120 rupanel, og det ville gjerne falle ned. Måtte gå etter med skruer for å være sikker. Perlestaffen spikres med synlig spikring. Den skal i alle fall males, og sparklingen går fort.
BAN: Jeg spikret perlestaff i taket i går. Jeg spikret med dykkertpistol, DA-dykkert, 15 gauge x 38 mm (15 gauge = ca 1,8 mm) Det går utrolig fort med pistol. Jeg ville ikke spikret med 18 gauge, dvs 1,2 mm som de fleste billigpistolene kjører med. Jeg har prøvd det i tak med 19 x 120 rupanel, og det ville gjerne falle ned. Måtte gå etter med skruer for å være sikker. Perlestaffen spikres med synlig spikring. Den skal i alle fall males, og sparklingen går fort.
Nei, det ble det ikke. Byggmax gulv ville gjerne ligge og tørke litt lenger enn jeg hadde tid til å vente, så det ble en B-sortering av Siljans gulv i stedet via ttgolv.com. Dyrere enn Byggmax, men jeg kunne skru det på plass med en gang.mattiasp skrev:
Med litt mer planlegging hadde Byggmax vært et opplagt valg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Nei, det ble det ikke. Byggmax gulv ville gjerne ligge og tørke litt lengre enn jeg hadde tid til å vente, så det ble en B-sortering av Siljans gulv i stedet via ttgolv.com. Dyrare enn byggmax men jeg kunne skru det på direkte.MathiasS skrev:
Med litt mer planlegging hadde Byggmax vært et gitt valg.[/quote]
Jeg fikk tak i B-sortering av granslätspont 120mmx15mm fra et høvleri utenfor Falkenberg (mitt husfirma kjøper der) for drøyt 40:-/m2. Skal sette det i matkjelderen på vegger og i tak. Vurderer å spikre med vanlig spiker fra forsiden for å få et rustikt inntrykk.
Klikk her for å svare