Hei!

Holder på å renovere i fritidshuset og tenkte å spikre perlespont i furu på en vegg på toalettet, tenkte da å spikre direkte på den eksisterende veggen som er en malt byggplate fra -67. Leste i en tidligere tråd at det skal gå å spikre direkte på, uten lekt. Noen som er av en annen oppfatning? Panelet blir i så fall bak servantet.

Så har vi et lite rom med dusjkabinett og vaskemaskin. Tenkte å sette panel der også. I dag er det en gammel våtromstapet som har sluppet litt i skjøtene. Burde vel gå bra å spikre over den også? Kommer jo ikke noe vann på den overhodet. Det finnes ventilasjon, vindu som kan åpnes, og vi dusjer noen ganger i uken i løpet av sommeren, men ikke mer enn det. Så ikke særlig fuktig generelt sett. Hva tror dere? Spikre panelet rett på den gamle tapeten? :)
 
J JoakimPe skrev:
Hei!

Holder på og renoverer i fritidshuset og tenkte å spikre perlespont i furu på en vegg på toalettet, tenkte da å spikre direkte på den eksisterende veggen som er en malt byggeplate fra -67. Leste i en tidligere tråd at det skal gå å spikre direkte på, uten lekter. Noen som er av en annen oppfatning? Panelet blir i så fall bak vasken.

Så har vi et lite rom med dusjkabinett og vaskemaskin. Tenkte å sette panel også der. I dag er det en gammel våtromstapet som har løsnet litt i skjøtene. Burde vel gå bra å spikre over den også? Kommer jo ikke noe vann på den overhodet. Finnes ventilasjon, vindu som kan åpnes, og vi dusjer noen ganger i uken om sommeren, men ikke mer enn det. Så ikke særlig fuktig generelt. Hva tror dere? Spikre panel rett på den gamle tapeten? :)
Ingen som våger å gi et råd rundt dette?
 
Burde gå kjempebra
 
S sultanen1 skrev:
Burde gå kjempebra
Takk!
 
K
Vi har spikret perlestaff på flere steder i huset direkte på. Vi fikk rådet om å sette lim bak, noe vi droppet .. men nå i etterkant føles det som det kanskje hadde vært smart da den ikke festet seg så veldig bra overalt..
 
  • Liker
JoakimPe
  • Laddar…
Lim altså. Kanskje smøre på litt trelim da :) Har det løsnet så det synes, eller er det bare om man banker at det merkes?
 
K
J JoakimPe skrev:
Lim altså. Kanskje jeg tar litt trelim da :) Har det løsnet så det synes, eller er det bare hvis man banker at det merkes?
Asj. Det er nok bare jeg som ser det. Men panelet har liksom slått seg litt og buler ut på et par steder. Holdes jo inne av list i over- og underkant.
 
Spik i hver planke der gulvlist og brystlist skal sitte, så ser du ikke spikrene og trenger ikke bruke lim.

Spikerpistol er et must.
 
  • Liker
JoakimPe
  • Laddar…
Lim gir en mer dempet og massiv følelse.
Jeg brukte litt tykkere bygglim på patron.
Spikret bare på noen få steder.
Ble veldig bra.
 
  • Liker
JoakimPe
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lim gir en stummere og mer massiv følelse.
Jeg brukte noe tykkere byggelim på patron.
Spikret bare på et fåtall steder.
Ble veldig bra.
Opplever du at det beveger seg sommer/vinter? På lekt har jo sponten større mulighet til å bevege seg tenker jeg. Limt på veggen burde den jo oppføre seg annerledes. Eller?
 
Har en til spørsmål angående spont. Inspirasjonen til dette prosjektet kommer fra gamle bilder av baderom. Når jeg søker på spont så har de produktbilder som dukker opp 100ggr flere kvister. Er det bare sånn det er nå for tiden eller handler det om å finne til riktig butikk? Baderomsbildet er sånn som jeg vil ha det, treets årringer er det tonegivende ikke kvistene. Bilde nr 2 fra butikk.
 
  • Veggen i badet med tydelig trestruktur og minimalistisk hylleholder for toalettpapir, viser ettertraktet ådring uten mange kvister.
  • Bilde av trepanel med flere kvister og synlige ådringer.
PeterFalun
Kjøpte kvistfri perlestaff hos et lokalt høvleri

tvilsomt om større byggevarehus har sånt
 
  • Liker
JoakimPe
  • Laddar…
Skal man male så spiller det ingen rolle, bare 2ggr kvistolja og deretter 3 lag maling.
Tror det er ganske uvanlig at man setter perlespont uten overflatebehandling.
 
Takk for svar! Vi vil ha den furufarget alternativt beiset i en eller annen frisk farge, og da vises jo kvisten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.