Jeg skal sette opp liggende trepanel og lurer på om jeg kan ta ned de eksisterende gipsplatene og erstatte med OSB i stedet, for å unngå at veggen bygger for mye utover.

Mister jeg stabilitet i veggen av dette? Er det bedre å bruke en annen type plate i stedet for OSB?

Det er delvis yttervegger med stålstendere, og det fungerer ikke bra å skyte med spikerpistol gjennom dem.
Har allerede testet i soverommet hvor jeg måtte komplettere med OSB før jeg kunne sette opp panelet.

Jeg har limt stående panel på gips med PL600. Fungerte bra synes jeg.

Det sitter nå glassfibervev, typ fiskeben på hele veggen. Vet ikke hvor bra lim ville feste på det uten å måtte spikre også.

Hvordan klarte du å få trykk når du satte opp planken?

Tror det fungerer med glassfiberstrie bak også bare den ikke er malt med maling som flasser eller noe. Ifølge teksten på PL600-tuben har limet sugekoppseffekt eller noe så det fester ganske bra. Jeg klarte å kjøpe perlespont som var nogenlunde rett så det holdt å dra limstrenger på baksiden på de fleste plankene. Der de likevel ville vri seg løs fra veggen satte jeg i små skruer oppe og nede på et par steder mens limet tørket. Skruene tok jeg bort senere. Jeg satte opp lister som dekket skruehullene etterpå.

Tror nok ikke limning er et alternativ for min del uansett.

Så tilbake til spørsmålet, tror dere veggen mister stabilitet hvis jeg erstatter gips med OSB og spikrer panelet i den?

Jeg kan ikke tenke meg at veggen mister stabilitet om du bytter ut gipsen med OSB. Nå har jeg ikke undersøkt styrkeegenskapene for gips og OSB, men spontant vil jeg påstå at veggen til og med blir mer stabil. Hva har du for stendere bak gipsen? Om du har trestendere kan du jo spikre panelet direkte i stenderne og droppe OSB-en. Om du setter en ekstra stender på diagonalen i noen fag, alternativt støtter opp diagonalene med hullbånd, så blir det nok like sterkt som med gips. Hullbånd finnes bl.a. her http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ttor-vinklar/balkskor-platband/237210/halband

Dahlgren79 skrev:
Jeg skal sette opp liggende trepanel og vurderer om jeg kan ta ned de eksisterende gipsplatene og erstatte med OSB i stedet, for å unngå at veggen bygger for mye utover.

Mister jeg stabilitet i veggen på dette? Er det bedre å sette en annen type plate i stedet for OSB?

Det er delvis yttervegger med stålstendere, og det fungerer ikke bra å skyte med spikerpistol gjennom dem.
Har allerede testet i soverommet hvor jeg måtte komplettere med OSB før jeg kunne sette opp panelet.
Hvorfor ikke beholde gipsen?
På grunn av sin tyngde er den en mye bedre lyddemper enn OSB, samt bidrar litt til brannsikkerheten.

OSB brukes jo mest for å ha noe å "skru i" når man har gips som overflatesjikt.
Men med trepanel som overflatesjikt trenger du ingen OSB?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.