Mikael_L
baljbalj skrev:
Om man gir seg på skråskjæring med sirkelsag blir det litt merkelig i hjørnene da knutebrettet på veggen man ikke skjærer vil få en 15° skjæring liksom i feil retning så det vil bli et hakk der når man skjærer den siden senere.
I teorien har du rett, men i praksis trenger det ikke å bli noe større problem.
Først og fremst stiller du inn sagdybden riktig, så du bare akkurat skjærer gjennom panelet.
Skjærer man da bare på, rett av blir det jo likevel et lite hakk, som kanskje går an å leve med.
Men er man perfeksjonist så går det an å "senkskjære" ned en liten bit fra hjørnet og stoppe rett før man kommer fram til neste hjørne.
Og så ta det siste med multimaskin/baufil/japansag/stemjern/kniv whatever.

Jeg har nå gjort dette i 8 stykker hjørner, og vet faktisk ikke helt hvordan jeg gjorde det, jeg bare saget på og fikset litt, og det ble ganske bra likevel.

edit:
Jeg har en festool senkesag, men har ikke engang tenkt på å bruke den.
Det ble en 5 meters rupanelbord som jeg først synte skikkelig at den var rett. Og så sagde med vanlig håndsirkelsag.
Jeg tror jeg brukte min Hitachi C6MFA hele tiden, og for en gangs skyld var fraværet av en kløyvkniv faktisk en anelse positivt. :)
Bordet ble skrudd fast med 3 stykker korte sponplateskruer (4,2x32mm) på oversiden. Hullene som så blir maler jeg bare igjen. Eventuelt en liten klump uteakrylfug, ...muligens.
Jeg prøvde nok litt forskjellige taktikker, for jeg har ingen minner av hva som var "absolutt best".

Sist redigert:
pbengtsson skrev:
10m skinner, finnes det? Leier festool med 3m skinnen, den har et hull i hver ende, perfekt for en gipsskrue.
vinkler du en festool ts55 ca 14 grader klarer den 49mm panel (eks 28 +21)
Ja altså ikke en 10m lang skinne men et antall sammenkoblede. Har dog aldri holdt i en dykkesag så jeg vet ikke hvordan det ser ut.

Rent praktisk, kan man vinkle en Festool til begge sider? man vil at skinnen er på bordene som sitter igjen så om det bare går å vinkle til en side skulle det kunne bli problemer, dvs dryppnesa havner utover?

Mikael_L skrev:
I teorien har du rett, men i praksis trenger det ikke bli noe større problem.
Først og fremst stiller du inn sagdybden riktig, så du akkurat kommer gjennom panelet.
Sager man da bare på, rett av blir det jo likevel et lite hakk, som kanskje går an å leve med.
Men er man perfeksjonist så går det an å "senkesage" ned en liten bit fra hjørnet og stoppe rett før man kommer frem til neste hjørne.
Og så ta det siste med multimaskin/løvsag/japansag/stemjern/kniv whatever.

Jeg har nå gjort dette i 8 stk hjørner, og vet faktisk ikke helt hvordan jeg gjorde det, jeg bare saget på og fikset litt, og det ble ganske bra likevel.

edit:
Jeg har en festool senkesag, men har ikke engang hatt en tanke på å bruke den.
Det ble en 5 meters rupanel som jeg først undersøkte grundig at den var rett. Og så sage med vanlig håndsirkelsag.
Jeg tror jeg brukte min Hitachi C6MFA hele tiden, og for en gangs skyld var mangelen på en kløyvekniv faktisk en anelse positivt. :)
Planken ble skrudd fast med 3 stk korte sponplateskrue (4,2x32mm) på oversiden. Hullene som så blir maler jeg bare igjen. Kanskje en liten klump akrylmasse for utendørs bruk, ...muligens.
Jeg prøvde sikkert litt forskjellige taktikker, for jeg har ingen minne av hva som var "absolutt best".

Knuten sitter utenfor underbordene så hvis jeg legger et snitt som går gjennom underbordene sager jeg 22mm inn på knuten som ligger 90° mot den jeg kapper, så det får bli siste utvei.

Har egentlig aldri brukt en sirkelsag men den jeg har veier 4-5kg og har både kløyvekniv og klingsbeskytter som begge er i veien ved en nedsenkning og å bare holde sagen opp mot en planke samtidig som man kryper rundt kåken føles tungt når jeg bare har holdt opp den. Og å i tillegg montere bort kløyvekniv og holde opp klingsbeskytteren samtidig som jeg senker ned, er ikke sikker på om jeg tør begi meg ut på det.

• Liker
J_M_K
  • Laddar…
Mikael_L
baljbalj skrev:
Rent praktiskt, kan man vinkla en Festool åt begge hold?
Nei.
Den kan kun vinkles som alle vanlige håndsirkelsager, og skinnen løper under sagbordet.
Så det betyr at man må skru skinnen på veggen, med gummileppen eksakt der snittet skal havne.
Så stille inn vinkelen, som mange velger til 15°, men mathias har forordnet 17° ;)
http://www.byggahus.se/forum/fasad/17304-optimal-vinkel-droppnos.html

Selv har jeg derimot våget å kjøre med 15° til tross for det riktige ekspertrådet med vitenskapelig forankring og alt, men huset raser vel sikkert sammen derfor... :)

Som sagt så overveide jeg ikke engang å bruke dykkabelsagen til dette øyeblikket, en 5,4 meters planke er jo outstandning. OK, skulle jeg tilfeldigvis ha to 3 meters skinner også i mitt verktøylager hadde jeg kanskje koblet sammen disse og kjørt.

Der ser vi faren av å kjøpe overdimensjonerte verktøy med kapasitet man ikke trenger. Man orker ikke løfte dem og/eller tør bruke dem, når det gjelder. :cool:

baljbalj skrev:
Ja altså ikke en 10m lang skinne, men et antall sammenkoblede. Har dog aldri holdt i en senkesag så jeg vet ikke hvordan det ser ut.

Rent praktisk, kan man vippe en Festool begge veier? man vil at skinnen er på bordene som sitter igjen så hvis det bare går an å vippe til en side, kan det bli et problem, dvs dryppnese havner ut?
Nå begynner det å bli litt OT, sorry, men gir en kort forklaring.
Det er ikke vanskelig (falsk trygghet?) å sage med skinne, denne legges oppå snittet (og deretter festes mot veggen med skru i hver ende), dvs blir sittende igjen i veggen, så tas den løs og flyttes for å fortsette snittet. Du forstår når du har tingene hjemme.

Dette er mye enklere enn å krype rundt med en sirkelsag 30cm over bakken.

Er du usikker, test med et snitt noen cm lavere enn sluttresultatet.

Men uansett er ikke dette det første du skal teste på med en senke- eller sirkelsag. Det kan bli skikkelige skader på deg selv, begge typer sag kan gi kast.

Er det interessant kan jeg lage en egen tråd om hvordan jeg pleier å gjøre med TS55 og skinner i disse momentene.

baljbalj skrev:
Hvordan fester man lockstöten (tror den heter det, liggande lock eller litt bredere som ligger under taket og lockläkten liksom skjuts opp mot)?

Må den ligge en spikerregel bak akkurat under råsponten og man spikrer i mellomrommet mellom bunnbord også der, eller fester man den i bunnbordene?
hei.
flikker inn å har vel ikke lest alle innleggene her!
angående nockstöten så pleier iallfall jeg spikre mellom bunnbordene. noen ganger drar jeg rett gjennom.
angående dine sprekker så har det ikke med hvordan det er satt opp men at virket i seg er såpass kupert at når man drar dit lokket så presses bunnbordene inn å det sprekker.
dette ser man om man er en dyktig snekker.
klart det kan komme senere men slike sprekker ser man at det kommer til å bli om man setter opp visse bunnbord. om ikke annet så finnes allerede sprekken i bordet.

angående hvordan man spikrer panel så setter man opp bunnbordene med 2" spiker sikk sakk. altså annenhver side på spikerlektene.
at man så setter hattlock eksempelvis så er det enkelt å dra spikeren mellom men setter man panel lock kan man få problemer noen ganger.
det beror på at inndelingen noen ganger gjør at bordene havner tettere å når man så drar i 4" spikeren så går det gjennom alt.
altså klart det er feil men noen ganger blir det slik å det fungerer fortsatt.
kan love deg at hele panelsiden beveger seg fortsatt.
alt lever sitt liv... vi snakker tre nå.

til slutt: be snekkeren bytte den sprukne.
ser ikke klokt ut.
så kan jeg synes at dimensjonen på foringen er for spinkel.
burde gått opp til tykkelse 28 mm å at man går ut litt til på øvre foring samt ned mer på loddrette foringene.
min mening iallfall....

håper dere orker å lese gjennom.

mvh
estwing

• Liker
baljbalj
  • Laddar…
Skråkapping klart!!!!

Leide en Festool dykksag og 2x3m & 2x1,4m skinner. Jeg vet det var litt mye men det var vanskelig å få opp 3m skinner selv (skruehullene sitter i kantene!, selv solen har flekker) så det var greit å starte med en 1,4m og så bygge videre ut fra den.

Kjørte skråsnittet akkurat i hjørnene (senket ned bladet så det gikk 5 cm på begge sider i hjørnet) og så vinklet 15° og kjørte et par centimeter fra hjørnet (bladet gikk i samme spor både skrått 15° og rett), kjørte frem til noen centimeter før neste hjørne.

Bekymringen var litt ubegrunnet, har man bare tenkt gjennom og fremfor alt målt ordentlig hvor man skal kappe var det ganske lett.

Det ble ganske frynsete (kanskje bladet var sløvt) så jeg må prøve å gå over med grovt sandpapir før jeg oljer.

Takk for hjelpen alle!

Håper du ble fornøyd, men som et tips trengs det ikke så mange skinner, det er ingen märklinjärnväg man skal bygge :cool:, det går like bra å flytte skinnen med snittet (om man har merket med snor før).

Har du et bilde å legge opp av sluttresultatet?

• Liker
Joak
  • Laddar…
P pbengtsson skrev:
Å dra en spiker midt i underbordet ser jo ikke klokt ut, selv om teorien sikkert holder. I praksis så spikres underbordene ved kantene så hodene skjules av lockbordet. Avhengig av hvor bredt lokket er så dras en eller to spiker i det senere ca 1cm fra kanten så den ikke kuper, og da går den oftest igjennom underbordet, men det er uunngåelig mange ganger da underbordene ikke sitter med samme avstand overalt. Det ville vært interessant å høre om noen har hatt problemer med spiker gjennom lock og underbord, jeg har aldri hatt det.
Så kan man tenke på hvordan det skal spikres på knuten, vindski og rundt vinduer av de som sier maks en spiker i midten. Er det 145 bredde så beveger vel bordet seg også der?. Men sprekker ikke. Det ville vært rart med en spiker i midten på alle dem. Blir nok en del glipper om man gjør så. Har spikret både liggende 145 og stående 95-170 bredde uten at det sprekker. 45 lock drar man en mellom underbordet. Så mitt råd er å holde koll på kvalitet og vrake heller enn å spare.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.