Hei!
Trenger deres hjelp. Diskuterer med våre håndverkere om hvordan man spikrer låspanel. Hva er det som gjelder? Som vi har forstått det, skal ikke spikeren gå gjennom både lås og underliggende panel. De hevder at det ikke spiller noen rolle.
Du har rett, sjekk ut http://www.traguiden.se der finner du anvisninger for hvordan panelet skal spikres. Bordene skal kunne bevege seg uavhengig av hverandre derfor skal man ikke spikre gjennom begge.
Prinsippet er at panelet spikres med en spikerad i midten. Dekklisten spikres også i midten, og spikeren skal gå gjennom skjøten mellom panelbordene. Nettopp fordi panelbordene skal kunne krympe og utvide seg uten å trekke ut noen spikre.
Prinsippet er at panelet spikres med en spikerad i midten. Dekklekt spikres også i midten, og spikeren skal gå gjennom skjøten mellom panelbordene. Akkurat for at panelbordene skal kunne krympe og vokse uten å dra ut noen spikere.
Hva jeg forstod var det vel dekklpanel Ts skulle få oppsatt og ikke dekklektpanel og da spikres akkurat som du skriver bunnbordet i sentrum mens dekkbordet spikres med to spiker som ikke skal gå gjennom bunnbordet.
Jo, det stemmer. Det var jeg som leste slurvete. Men prinsippet er fortsatt det samme; panelet skal kunne bevege seg uten å dra ut spikrene. Så man spikrer ikke gjennom begge lagene.
Ja, der er jeg helt enig med deg. Skrev det tidligere som svar også, så til Ts sier vi da unisont, ta snekkerne i øret og si til dem: gjør om, gjør rett.
Å dra en spiker midt i underbordet ser jo ikke klokt ut, selv om teorien sikkert holder. I praksis spikres underbordene ved kantene slik at hodene skjules av dekkbordet. Avhengig av hvor bredt dekkbordet er, trekkes en eller to spikrer i det senere ca 1 cm fra kanten så det ikke kuver, og da går det ofte gjennom underbordet, men det er uunngåelig mange ganger da underbordene ikke sitter med samme avstand overalt.
Det hadde vært interessant å høre om noen har hatt problemer med spiker gjennom dekk og underbord, jeg har aldri hatt det.
Samme her, låsepanelet på huset har vært på i 5 år nå, ikke en spiker har beveget seg, ikke en sprekk har oppstått, til tross for at det er spikret med doble spiker gjennom begge lagene i prinsippet overalt.
Nyinstallert 3 uker gammel panel montert av håndverker: 170 underbord og 95 overliggere, avstanden mellom overliggerne varierer mellom 60 - 115, de fleste rundt 95-100. Spikret gjennom overligger og underbord overalt. Jeg påstår at dette ikke er OK, burde etter min mening være ca 120 mellom overliggerne og ikke spikres gjennom begge, men håndverkeren sier at han alltid har gjort det slik. Hvorfor sprekker da panelen på minst 10 % av bordene allerede etter 3 uker?
Surt! Har ingen svar men et sted (i bredden) burde det jo gå en grense for når man slutter å spikre dekkbordet i midten. b=45mm er vanligst forstår jeg det som og den spikres i midten i en tynn spalte 5-10mm mellom bunnbord.
Men jo bredere dekkbordet blir desto større risiko burde det være for at den på en måte blir skålformet med bare en spiker/skru i midten. Vurderer selv å ta 70mm bred i stedet for 45mm da man kan få en litt større spalte (for lufting) mellom bunnbord. Men er litt bekymret for sånt.
Og når jeg ser dine bilder får man vann på mølla at det er lett å gjøre feil (om de nå har gjort feil, jeg vet ikke).
Hos deg sprekker både bunnbord og lækt, kanskje pga at spikrene sitter ved siden av hverandre i stedet for sikksakk langs bordene.
To metoder for dekkbordspanel (f.eks. 160x22&45x22):
1. Skru i midten av bunnbordene (cc1200mm) (eller ingen jeg har snakket med har gjort så eller sier at det er riktig bortsett fra treguiden). Skru midt i lækten mellom bunnbord (cc600mm).
2. Håndverkere jeg har snakket med: spikre eller skru bunnbord hver 600mm men på forskjellige sider hver gang (lengst ut mot kanten), antar at dette er for at det ikke skal sprekke som du har opplevd. Dekke spiker/skru med dekkbord som spikres/skrus hver 600mm i midten (mellom bunnbordene).
Hva er riktig? vet ikke. Og når dekkene blir bredere føles det umulig nesten (i mitt hode) å få det bra (selv om jeg ser massevis av hus med like brede dekk som bunnbord osv)
Trodde på en ting til. Dryppblekket over vinduene (det finnes sikkert flere metoder som er ok), men om man leser Utvendige Trepaneler på (http://www.byggbeskrivningar.se/) skal dryppblekket monteres under spikerregelen, dine oppe under taket sitter utenpå bunnbordene? Eller er det noe bøying og triksing der som ikke vises på bildene?
Hei baljbalj
De sitter bak bunnlistene selv om det ikke ser sånn ut på bildet.
Derimot synes jeg de er for korte. Stikker ut knapt 1 cm fra vindusfôret, finner ingen praksis på dette. Men de som de rev ned stakk ut 4 cm, nå drypper det jo rett ned på den nedre gesimsen.
Trist at det har sprukket så mye, jeg tror det kommer av kvaliteten heller enn hvordan man har satt opp panelet. Man burde ha sållat bort disse underbordene allerede ved oppsettingen, det er ofte en antydning til sprekk allerede fra starten.
At det drypper på blekket under er irriterende, men det er bare når det nesten er vindstille det skjer, og dessverre da det høres mest.