Heisann,

Jeg har tenkt å spikre/skru opp liggende veggpanel (kledning) på innsiden av en yttervegg, dette utelukkende av estetiske grunner (se eksempel i vedlagt bilde). Tanken er å spikre/skru bordene direkte mot gipsen og i den bakre trelekte, ja med håp om å finne lektene altså.

Jeg legger ved et bilde tatt fra en konstruksjonstegning av huset, som for øvrig ble bygget i 2002. Hvis jeg forstår den riktig, så ligger dampsperren/plastfolien direkte innenfor den ytterste gipsplaten innfra sett, noe som innebærer at jeg vil punktere folien. Mitt spørsmål er om dette kan gi problemer på sikt? Eller vil det bli tett nok mot treleken? Hva skjer hvis jeg tilfeldigvis bommer på lekten når jeg skruer/spikrer? Den risikoen finnes jo.

Hva skjer hvis jeg eller en annen fremtidig eier bestemmer seg for å fjerne panelene?

Har vanskelig for å tro at vi er de eneste som har hatt ideen om å kle innsiden på en yttervegg. Hvis dere nå sterkt fraråder meg fra å gjøre dette, finnes det noen annen passende måte å feste kledningen på (uplanlagt)?

Ville vært takknemlig for konstruktive svar fra dere som virkelig kan dette.

Stort takk på forhånd!

/Patrik

Soverom malt i hvitt med liggende paneler, dekorative puter med nautisk tema på sengen, og rund speil over en hvit kommode.

Bygningskonstruksjonstegning som viser snitt av yttervegg med lag av fasadetegel, luftspalte, mineralull, gipsskiver og plastfolie. Tegningen er fra 2002.

Finner du regelen er det ingen problemer, ikke engang om man senere fjerner panelet.
Bommer du, trekk ikke ut spikeren.

Protte

• Liker
hoffret
  • Laddar…
Takk for svaret.

Okei. Det er ikke så flott å la en feilslått spiker sitte igjen i panelet. Får vel sparkle i så fall.

Det er jo vanlig at bilder, hyller og annet henges opp på veggen. Hvordan ser husbyggeren (Skanska i vårt tilfelle) for seg at det skal fungere i en slik konstruksjon? Vanlige folk tenker neppe på å spikre/skru i trestenderne. Det er vel en vanlig konstruksjon.

Sett opp lekter (28x70) utenpå gipsen på hver stender først og fest dem med 4-4 skruer. Deretter spikrer du panelet i lektene. Da slipper du punktere plasten på så mange steder og du trenger ikke være like bekymret for å bomme på stenderen :)

Det begynner å bli vanligere at man legger plasten forskjøvet 45mm inn i veggen i nyere hus. Dette fordi det blir så vanskelig å få det helt tett ellers. Alle elektriske installasjoner, skruer og gjennomføringer punkterer jo plasten ved denne konstruksjonen. Men det ser jo ut til å fungere ganske bra likevel. Tror ikke det er hele verden om det blir noen små hull :)

• Liker
Tomek78 og 1 annen
  • Laddar…
Johnsvi: Ja, det kunne jo være en idé. Jeg vil imidlertid at det bygger så lite som mulig. Finnes det tynnere enn 28 mm-lekt? Forresten, hva er 4-4 skrue?

Daydreamer: Jepp, vindtett duk fungerer sikkert bra, eller svart farge av den billigere sorten. Fordeler, ulemper?

5 mm hørtes ganske mye ut synes jeg, spesielt om panelene krymper ytterligere noe når det tørker helt (selv om panelene får ligge noen dager før de settes opp).

----

Jeg hadde for øvrig tenkt å variere litt tilfeldig med 95- og 70 mm paneler.

PFA skrev:
Johnsvi: Ja, det kunne jo vært en idé. Jeg vil dog at det bygger så lite som mulig. Finnes det tynnere enn 28 mm-lekt? Forresten, hvilken er 4-4 skruen?

Daydreamer: Japp, vindsperre fungerer sikkert bra, eller svart maling av den billigere sorten. Fordeler, ulemper?

5 mm hørtes ganske mye ut synes jeg, spesielt om panelene krymper ytterligere noe når det tørker ut helt (selv om panelene får ligge noen dager før de settes opp).

----

Jeg hadde for øvrig tenkt å variere litt tilfeldig med 95- og 70 mm paneler.
Du kan jo bruke 21mm lekt også, tynnere enn det så blir det nok vanskelig å få det til å sitte ordentlig. Oj 4-5 skruer i hver lektbit mente jeg. Finnes jo tynnere paneler å kjøpe også, om man vil spare enda mer. Men 42 mm er jo ikke så veldig mye uansett.

Spalten blir nesten det dobbelte etter at det har tørket ordentlig. Vi brukte en tommestokk mellom hver planke og det ble det dobbelte etterpå.

Farge/vindpapp går jo bra hvilket som helst, kjører du smalere spring trenger du ikke noe.
Kjøpte 21x145 ferdiggrunnet og tenkte male den igjen senere,
men syntes det ble fint og rått med alle skruene synlige, så det fikk være så.
Har fått mye ros for veggen!

DD

Tusen takk for deres svar!

Jeg er kanskje unødvendig bekymret for å punktere fuktbarrieren, men det er nok absolutt en fordel om man kan redusere antallet hull så mye som mulig. Skal nok teste Johnsvi's idé med lekter.

Fant noen andre tråder/lenker som berører området:

https://www.byggahus.se/forum/byggm...rr-tavlor-och-gardinstanger-pa-yttervagg.html

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/139194-gipsskruv-tak-punkterad-angsparr.html

https://www.byggahus.se/forum/isolering/126422-spik-skruvhal-i-diffusionsparr-angsparr-plast.html

http://gds.se/spara-energi/isolering/allt-du-bor-veta-om-aangyttersparren

• Liker
murak og 1 annen
  • Laddar…
Hei igjen,

Tar opp tråden igjen siden jeg ennå ikke har satt panelet, annet har kommet i mellom.

Hva tror dere om å lime lektene mot gipsveggen (på tapetet) med for eksempel PL600, i stedet for å skru eller spikre den? Dette gjelder alltid ytterveggen som diskusjonen ovenfor har handlet om.

Har et spørsmål om neste vegg som er en innervegg som altså utgjør et hjørne med den andre. Jeg har en peis ved denne og panelveggen kan bare bygge maks 20 mm (må være minst 100 mm til brennbart fra peisen). Selv om jeg høvler ned både panelet og lektene, blir det nok vanskelig å få til det. Fungerer 10 mm på hver planke tror dere? Hvis ikke, hvordan setter jeg panelet uten lekter når veggen er reist med stålstendere?

• Liker
Rolexren
  • Laddar…
Lim fast panelet

Protte

Protte, du mener lime panelet direkte på tapetet rett og slett? PL400 eller 600? Noen som har prøvd?

Samme med lektene på den andre veggen da antar jeg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.