Lurer på hvordan man best løser sløyfer i gavl på stamme som skal kles med låvepanel. Ønsker å ha et skille der "lofts-del" begynner ved underkant på takstolen og opp til møne. Mener at jeg vil at panel herfra kommer ned over låvepanelet som jeg har nedenfra og opp til loftsdelen. Setter man rett og slett en tykkere spikerslag i gavl på takstoler som jeg så setter min låvepanel på. Har brukt sløyfer 28*70 til langsider og kortsider cc60 opp til liv med bjelkelag.

Låvepanelet blir 22*120 bord og er da ideen riktig om jeg tar ytterligere en 45*70 som underlag mot takstol og setter så min 28*70 sløyfe på denne. Slipper da ut disse bordene 45mm mer og burde på den måten få min brytning korrekt eller?

Hei Forrest!
Noen vanlige måter å sette panel på kortsider med gavlspisser;
1. Sette lange bord helt opp.
2. Bryte av der du sier, jevnt med spiklekten. Enten med et blikk som går under den øverste panelen og over den nederste, eller sette en pen "midje" (en horisontal planke, enten helt slett, eller pent høvlet) og sette blikk både over og under denne.
Hvis jeg forstår deg riktig, har du tenkt å la gavlspiss-panelet overlappe det nedre (?).
Hvis du har tenkt å deretter legge en 45x70 oppå det nedre panelet for å dekke endetreet og få noe å spikre i, og dra det øvre panelet litt nedenfor, så synes jeg absolutt at det burde fungere. Bare sag panelene i 15 graders helling, slik at du får en dryppnese.
Kreativ løsning synes jeg!
Hvis jeg nå har forstått deg riktig?.
Lykke til! Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.