Hei,

Skal montere et innertak for lydisolering under et eksisterende betongtak. Det er en relativt stor overflate, 4 ganger 8 meter.

Betongtaket er konstruert med lettbetongbjelker (se bilde).

Jeg tenker å sette spikerslag 28x70mm i CC60, samt spikre 80mm spikerplugg CC30 i lektene.

Mitt spørsmål er:
  • Tror dere at det fungerer å gjøre det på denne måten, spikerplugg opp i disse lettbetongbjelkene?

Mvh,
Daniel

• Lettbetongbjelker i tak ved innendørsbygging, delvis avdekket med synlige treplanker og isolasjonsmaterialer.
Er lettbetongtaket helt plant?

Regle gjerne cc-300 i taket, spikerplugg kan selvfølgelig fungere, men ofte fungerer det like bra med lettbetong å bare skru opp. Man må selvfølgelig være forsiktig, for hvis du drar for hardt og det begynner å slurre, er skruehullet kjørt, og du må lage et nytt litt ved siden av. Som vanlig med lettbetongbjelkelag har du en underkantsarmering som du ikke skal treffe.

Takk maurtue for svaret!

Ville forundre meg om det er helt flatt, det ligger et lag puss på hvilket jeg hadde tenkt å la ligge. Føltes ekstremt slitsomt å slå bort alt. Finnes det en smart måte man kan justere bjelkene for å få det i vater, bare å kile under noe?

Når det gjelder underkantsarmeringen antar jeg at man helt enkelt får lage et nytt hull hvis man skulle støte på den?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.