Hei!

Vi har kjøpt en leilighet (hus bygget 1940). Forrige eier hadde satt en miks av ulike panellister gjennom leiligheten, og vi har nå fjernet alle de forskjellige for å få en enhetlighet fremover. Det innebærer jo at vi må sette nye lister, og på grunn av glipen mellom vegg og parkettgulv må dette være sokkellist og kvartstav. Det er jo en tidkrevende jobb å sette lister, så jeg lurer:

Er det en god idé for en nybegynner å bruke spikerpistol?
Hvis ja, hvilken type spikerpistol?
Fornuftig å leie, antar jeg?

Det er både gips- og betongvegger.

Råd eller tips om steder der jeg kan innhente råd om hvordan vi gjør dette på best mulig måte?

Takknemlig for råd

Jeg anbefaler lim på tube og en grei fugesprøyte og eventuelt listskrue der du vet at det finnes treverk bak. Spesielt hvis dere er usikre på hvor elektriske ledninger og vannrør går.
Jeg ville heller satset på bredere gulvlister enn å sette en ekstra kvartstav, men man må regne med at man må bytte dørkarmer da også for å få det til å se naturlig ut. Kvartstaver blir sjelden tiltalende og ganske irriterende når man støvsuger..

A Asli skrev:
Hei!

Vi har kjøpt en leilighet (hus bygget 1940). Forrige eier hadde satt en miks av rare panellister gjennom leiligheten, og vi har nå fjernet alle rare for å få en enhetlighet fremover. Det innebærer jo at vi må sette nye lister, og med hensyn til glippen mellom vegg og parkettgulv må dette være sokkellist og kvartsstav. Det er jo en tidkrevende jobb å sette lister, så jeg lurer:

Er det en god idé for en nybegynner å bruke spikerpistol?
Hvis ja, hvilken type spikerpistol?
Fornuftig å leie antar jeg?

Det er både gips- og betongvegg

Råd eller tips om steder hvor jeg kan innhente råd om hvordan vi gjør det på beste måte?

Takk for råd
Jeg limer for det meste når det er mulig og hensiktsmessig. Ellers bruker jeg Probuilder stiftpistol (typ 500,- på Hornbach). Den funker supert og stiften synes knapt. Den er kompressordrevet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.