Hei, holder på og legger inn nettverkskabel i innerveggene (45x70-regler og gips).

Hva jeg har forstått så bruker elektrikere en slags spikerbeskyttelse av metall ved gjennomgang av regel når de legger elektriske rør/slange. Noe sånt vil jeg også ha så man ikke ødelegger nettverkskabelen med en spiker eller skrue i fremtiden.

Som jeg forstår det, skal vel fleksible slangen bøye seg litt til siden for en skrue mellom reglene, men i gjennomgangen er jo slangen mer fiksert, og da kan en spiker/skrue skade kablingen.

Har vanskelig for å finne noe utvalg av noen slags "spikerbeskyttelse", hva bruker egentlig elektrikerne?

Mvh
Pagge

Hei og takk for svaret!

Mener du at dere gjør så i deres hus eller mener du at det er slik elektrikere gjør? Eller sammenfaller de begge? :)

Selv om det ikke skulle innebære livsfare å sette en skrue i nettverkskabelen så vil jeg gjøre det så bra som mulig, og da tenkte jeg at hvis jeg gjør som elektrikerne, burde det jo bli bra.

Jeg tenkte da å bruke flexslange, bruker elektrikere overhodet det eller er det bare plastrør som gjelder? Når det gjelder strømmen i vårt hus så ligger den i metallrør, det kan man vel kalle spikerbeskyttet ;)

Mvh
Pagge

Bruk vprør i stedet for flexslange, blir mye enklere å trekke kabel senere ;D

Jeg har hørt på flere steder at det finnes en form for beskyttelse å sette foran VP-rør for å forhindre gjennomboring, men ingen ser ut til å vite hva slags dings det er... Er det noe som finnes og brukes i virkeligheten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.