C
Skulle trenge trykkimpregnert glattpanel i grove dimensjoner og "gulvkvalitet" til en altanrenovering.
Helst kanskje "brunimpregnert" for å gjøre det mer komplisert.

Noen som har erfaring med å spesialbestille trykkimpregnert treverk?
Tips om passende leverandører?
Antar at det er meningsløst å spørre Byggmax? :rofl:

Tenker at alle små sagbruk med egen impregnering bør kunne løse det om man bestiller i god tid.

Hadde du bodd nær Norrbotten så finnes pite sag og høvleri.

Du får slå i de gule sidene eller ringe rundt til sagbruk nær deg.

C
Ikke Norrbotten dessverre, Mälerdalen.
Men er det vanlig at mindre sagbruk også impregnerer? Hadde det vært ubehandlet hadde jeg ikke tenkt så mye.

C
Har så smått begynt å forske litt i dette.

Som jeg mistenkte driver vanligvis ikke småsagene med trykkimpregnering (ingen her omkring i alle fall) men det er visse aktører som er aktuelle.
Blant disse har jeg dog ikke funnet noen som er direkte på hugget til å ta noen spesialbestilling, derimot var det noen som hadde litt uvanlige saker på lager.

Så spørsmålet gjenstår om noen har noen tips.

Hvorfor er det så viktig med impregnering? Ligger terrassebordene veldig nær fuktig jord?

Finnes dimensjonen du vil ha i utrykt?
Tenker at om det er i hvert fall en pakke du skal ha så burde de vel kunne sende det inn i impregneringskammeret.

C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvorfor så viktig med impregnering? Ligger terrassebordet veldig nær fuktig mark?
Det er ikke terrassebord, men mer et tradisjonelt skippet plankegulv. Det er både underbygget og har tak så det er egentlig ikke særlig utsatt, bare regn og ikke minst snø som blåser inn under taket. Men jeg antar at siden det er et skippet gulv i grovere dimensjon ikke har samme muligheter til å tørke ut som terrassebord(?)

Det eksisterende gulvet er iallfall skikkelig gjennområttent. Min konklusjon er at trykkimpregnering vil gi en betydelig lengre levetid og dermed bedre valuta for pengene. Det vil tross alt koste en del å bytte det.

Tror ikke det skiller mange år i levetid om du vedlikeholder virket.

C
nino nino skrev:
Finnes dimensjonen du vil ha i ubehandlet? Tenker at om det er i det minste en pakke du skal ha så burde de vel kunne sende inn det i impregneringskammeret.
Ja, man kan jo tenke det, men det ser ikke ut til å være så enkelt. Er ikke bare riktig dimensjon, men jeg vil også ha en sortering av "gulvkvalitet" og ikke bare tilfeldige byggematerialer.

C cpalm skrev:
Ja, man kan jo synes det men det virker ikke være så enkelt.
Er ikke bare rett dimensjon uten jeg vil også ha en sortering av "gulvkvalitet" og ikke bare tilfeldig byggemateriale.
Hvor mye gjelder det da?

C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror ikke det skiller mange år i levetid om du holder etter virket.
Hva baserer du det på?
Synes tvert imot at det meste man leser peker på at man kan forvente seg veldig store forskjeller i levetid.

Fakta jeg har lest og iom alle svennebananaltaner som blir stygge og må byttes er trykkede. Les mer selv om tester og fordeler med trykkimpregnert, jeg ville ikke ha kjøpt det om det var stor forskjell i pris.

C
nino nino skrev:
Hvor mye dreier det seg om da?
Det er ca. 15 m².

richardtenggren
Sjekk med PO Hiller, er ganske sikker på at de leverte grove dimensjoner trykket til et titall steinkister som ble bygget i vårt område forrige sommer.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ca. 15 m².
Det kan nok være litt lite å få noen til å bøke med vil jeg tro. Det er altså ca 100lpm eller 20st biter. Får du noen som gjør det så blir det nok veldig dyrt dessverre, ja om det ikke finnes det du søker som en ordinær vare da.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.