1.722 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Sperrelekte på urimelig ujevne takstoler - katastrofe
Hei,
I vår sommerhytte holder jeg på med å renovere overetasjen og er nå kommet til lektene i skråtaket.
Planen er OSB + gips i tak og vegger.
Problemet er at takstolene som jeg monterer lektene på er veldig ujevne, det er en forskjell på ca 35 mm mellom høyeste og laveste, men det varierer også mellom oppe, nede og midt imellom på hver takstol. Fra 0 til rundt 20 mm opp og ned.
Jeg går med rettholt og måler frem og tilbake og på kryss og tvers, og jeg har også laser men den hjelper ikke mye på grunn av synsbedraget som oppstår på grunn av takvinkelen. Har også prøvd å sette laseren på stativ og låse linjen på 40 grader (takvinkel), men det er helt umulig å få laseren til å holde konsekvent langs hele husets lengde uten å avvike lengre bort.
Jeg har shimset ut og brukt justeringsskrue men fortsatt kan jeg ha forskjeller mellom ulike lekter OG/ELLER mellom ulike punkter på samme lekt på kanskje opp til 3-4 mm. Hvis jeg retter en punkt så påvirker det en annen punkt og ingenting blir rett igjen. Begynner å bli lei.
Mitt spørsmål er...
Hvor tolerant er OSB mot ujevnt underlag? Går det an å jukse dette bort med platene?
Svar til:
Oppgitt_amatør_snart_uten_hår
I vår sommerhytte holder jeg på med å renovere overetasjen og er nå kommet til lektene i skråtaket.
Planen er OSB + gips i tak og vegger.
Problemet er at takstolene som jeg monterer lektene på er veldig ujevne, det er en forskjell på ca 35 mm mellom høyeste og laveste, men det varierer også mellom oppe, nede og midt imellom på hver takstol. Fra 0 til rundt 20 mm opp og ned.
Jeg går med rettholt og måler frem og tilbake og på kryss og tvers, og jeg har også laser men den hjelper ikke mye på grunn av synsbedraget som oppstår på grunn av takvinkelen. Har også prøvd å sette laseren på stativ og låse linjen på 40 grader (takvinkel), men det er helt umulig å få laseren til å holde konsekvent langs hele husets lengde uten å avvike lengre bort.
Jeg har shimset ut og brukt justeringsskrue men fortsatt kan jeg ha forskjeller mellom ulike lekter OG/ELLER mellom ulike punkter på samme lekt på kanskje opp til 3-4 mm. Hvis jeg retter en punkt så påvirker det en annen punkt og ingenting blir rett igjen. Begynner å bli lei.
Mitt spørsmål er...
Hvor tolerant er OSB mot ujevnt underlag? Går det an å jukse dette bort med platene?
Svar til:
I ettertid burde jeg selvfølgelig ha skrulimmet fast spikerslag langs de gamle takstolene og skapt nye lavnivåer, men det får bli neste gang..R Rumpnissen skrev:Heisann,
I vår sommerhytte holder jeg på med å renovere loftsetasjen og er nå kommet til glespanelen i skråtaket.
Tanken er osb + gips i tak og vegger.
Problemet er at takstolene som jeg monterer glesen på er veldig ujevne, det er en differanse på ca 35mm mellom høyeste og laveste, men det er også forskjell mellom oppe, nede og midten og alt imellom på hver takstol. Fra 0 til rundt 20mm opp og ned.
Går med rettholt og måler frem og tilbake og på kryss og tvers, og jeg har også laser men den hjelper ikke så mye på grunn av synsbedraget som oppstår på grunn av takvinkelen. Har også prøvd å sette laseren på stativ og låse linjen på 40 grader (takvinkel), men det er helt umulig å få laseren til å holde konsekvent langs hele husets lengde uten å drifte bort.
Jeg har shimsat ut og og brukt justerskrue men fortsatt kan jeg ha differanse mellom ulike glesbord OG/ELLER mellom ulike punkter på samme bord på kanskje opptil 3-4mm. Utbedrer jeg et punkt så påvirker det et annet punkt og ingenting er jevnt. Begynner å bli lei.
Mitt spørsmål er...
Hvor tolerant er osb mot ujevnt underlag? Kan dette fuskes bort med platene?
Svar til:
Njae jeg innså at jeg burde gjort det allerede når duken satt og jeg begynte med første glesen, men orket ikke rive ned og fremfor alt tape alt en gang til. En skikkelig kjedelig jobb å tape rundt alle støtteben og hanebjelker.F fribygg skrev:
All glesen er oppe nå, og det er helt greit jevnt men på noen steder får jeg virkelig ikke til det bedre.
Derav mitt spørsmål.
Jeg har litt shims av diverse materialer under der det trengs. Snor er en bra idé. Ikke engang tenkt på det. Sjekker i morgen, toget har jo ikke gått ennå. Løsullsgutta kommer om tre uker!Dr Benz skrev:
Humm, ok. Trist beskjed, men forstår. Skal se hva jeg kan gjøre med elendigheten. En slik tabbe...F fribygg skrev:
Støttestengene er lave, bare rundt 80cm, så det blir mye tak. Hvem vet hva man vil feste der en gang i framtiden. Fikk også god pris på 11mm osb i 900-plater så kunne ikke la være.
Klikk her for å svare