Jeg har et tregulv på vår loftsetasje:
Furu gulvplank av økonomikvalitet, 26x190 mm, med pris 179 kr/m2. Plan visning av planken med detaljerte årringer og naturlige knuter.
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Det ligger skrudd på et bjelkelag av 220x45 + 70x45 lekter.
70-lektene er altså spikret/skrudde oppå 220-lektene.
ca 8 meter spennvidde med opplegg på midten, dvs ca 4 m fritt.

Hele gulvet føles veldig stabilt, og gulvet er ubehandlet men pent uten synlige feil,
selv om det kalles økonomigulv.
Hadde heller ønsket å ha det i hele huset i stedet for bøkparketten som vi valgte.

TF83
Takk så mye for svar! Det er akkurat en slik type gulv vi har tenkt oss! :)

Jeg kom i hvert fall hjem for noen timer siden etter å ha lagt første bjelkelaget i huset med rupanel og nok innbiller jeg meg nok likevel litt at selve bjelkelaget kan ha betydning for konstruksjonen likevel, eller i hvert fall kjennes det så.. For moro skyld så tok jeg og saget til noen biter asfaboard og la i noen rom i et annet rom som har bjelkelag men ikke bjelkelag en, og går man rundt på bjelkene i de forskjellige rommene så føles det som at det rommet som har bjelkelag av rupanel nå er betydelig "stabilere", og dette baserer jeg på når jeg spretter frem som en gasell over bjelkene med mine 118 kg. :p Kanskje er det som ble sagt irrelevant for det ferdige gulvet, men akkurat nå er det i hvert fall merkbar forskjell, det syntes i hvert fall jeg :)

Faktum er, at når man står her med det man har foran seg, så kiler det litt igjen å legge et massivt tregulv direkte på bjelkene likevel... men ja.. jeg vet ikke jeg...? En vil jo ikke legge penger på gulvspon, skruer, lim og papp til en hel etasje om det kanskje ikke blir veldig merkbar forskjell, (og såklart alt ekstra arbeid), samtidig som en såklart ikke vil måtte angre seg senere på grunn av at man kanskje har tenkt feil og basert fakta på sine subjektive grunner.. men det "kjennes" stabilt :p Jaja.. det får bli en tenkerett og slett.

o8do5Bu.jpg

Klart at litt hjelper materialet i trossbunnen, men jeg tror heller ikke at det er i nærheten av eksempelvis skruvlimt gulvspon. Din råspont burde oppføre seg litt som et jalusi fra bøyingssynspunkt (om du ikke har vært så jæklig at du har limt i sponten).

Når man kjører gaselldansen på et åpent bjelkelag er nok mye av den fleksibiliteten man opplever reglenes bøying i sidelengs når man hopper omkring. Den hjelper nok din råspont mye mot, og også kortlingene. Men den sidelengsstøtten får du jo også når du legger overgulvet.

Det går ikke an å føle seg frem. Man må regne på det. Noen av konsekvensene av for stor lastnedbøyning viser seg først etter lengre tid. Teoriene som beregningene bygger på er fra 1700-tallet. De må anses å være velprøvde...

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.