Har et hus fra 1928 hvor jeg har begynt å renovere et rom i kjelleren, ytterveggene består av naturstein og et tykt lag kalkpuss, senere har forrige eier pusset på innvendig med en type hardere mørtel, derfor var det en del løstsittende kalkmørtel bak. Jeg trodde imidlertid ikke at det skulle bli så dypt når jeg begynte å banke ned, ca 5 kvm, dybde mellom 3-8 cm. Jeg skal bruke kalkmørtel for å utbedre dette, men etter å ha sjekket forbruk per mm/kvm hos forhandlere så innser jeg at dette vil bli mange sekker og dyrt, tidsaspektet er også der da jeg bare kan pusse ca 1 cm per gang. Nå til spørsmålet, er det mulig å fylle ut med f.eks. skår fra murstein, eller kanskje makadam? (Hvis jeg bruker hydraulisk kalkmørtel) påvirker dette styrken på mørtelen eller er det på en annen måte uegnet?
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Takk for svar. Jeg gjorde en beregning i går (forhåpentligvis feilaktig) på en forhandlers side stod det 10 kg per 5 mm og kvm. Om jeg regner på snittdybde på 50 mm ville det blitt 100 kg per kvm x5: 500 kg altså? Tenker jeg riktig? Søkt litt på dette med å kjøpe kun kalk og blande men finner ingen av de "vanlige" kjedene som selger det.
Klikk her for å svare