Hei,
Jeg har et tak i kjelleren som består av store sponplater på denne måten:

Siden det er et trehus, mistenker jeg at alt beveger seg slik at for å sparkle igjen dette, trenger jeg en myk sparkelmasse som tåler mindre bevegelser. I dag har jeg en universalsparkel som etter at den har tørket fortsatt er litt gummiaktig, og denne bør fungere.
Jeg har prøvd å fylle igjen et hull, men første omgang resulterer i en grop likevel, sannsynligvis er det for dypt i sporene, så spørsmålet er nå hvordan man sparkler dette? Er det kanskje en type remser som må til for at det skal bli bra?
Jeg har et tak i kjelleren som består av store sponplater på denne måten:

Siden det er et trehus, mistenker jeg at alt beveger seg slik at for å sparkle igjen dette, trenger jeg en myk sparkelmasse som tåler mindre bevegelser. I dag har jeg en universalsparkel som etter at den har tørket fortsatt er litt gummiaktig, og denne bør fungere.
Jeg har prøvd å fylle igjen et hull, men første omgang resulterer i en grop likevel, sannsynligvis er det for dypt i sporene, så spørsmålet er nå hvordan man sparkler dette? Er det kanskje en type remser som må til for at det skal bli bra?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
er du sikker på spon? Synes nesten det ser ut som trefiberplater med masonitt på? Sponplater skal være hardere enn at du kan gjøre slik når du bryter. Men uansett, det er nok vanskelig å sparkle som det er. Fleksibel sparkel som du mener har jeg nok aldri sett. Beveger det seg så vil det sprekke uansett sparkel tror jeg. Personlig hadde jeg nok gipset hele taket og så sparklet.
Du har troligvis rett, det tretex plater.
Jo jeg tenkte først å legge gips men det ble et større arbeid som jeg ikke har lyst til å gjøre nå. Jeg må ta ned tretex platene og da vil isolasjonen falle ned også, så må det glesspontes og så gips på det. Tvilsom til om ikke skjøtene mellom gipsplatene også beveger seg.
På sparkelen jeg bruker står det at den klarer mindre bevegelser og den føles gummiaktig når den har tørket. Men ellers, kan ikke latex fug fikse det?
Jo jeg tenkte først å legge gips men det ble et større arbeid som jeg ikke har lyst til å gjøre nå. Jeg må ta ned tretex platene og da vil isolasjonen falle ned også, så må det glesspontes og så gips på det. Tvilsom til om ikke skjøtene mellom gipsplatene også beveger seg.
På sparkelen jeg bruker står det at den klarer mindre bevegelser og den føles gummiaktig når den har tørket. Men ellers, kan ikke latex fug fikse det?
Gjør-det-selv-bygger
· Södermanland
· 268 innlegg
Du får nok ikke til det bra med mindre enn at du gipser taket. Tretex er et slitsomt materiale å sparkle og male hvis man vil få det riktig slett og fint. Jeg gipset over mine tretexplater i soverommet. Gips smack på og så dobbeltgipsskru.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
ja det føles unødvendig å rive ned det gamle taket eller hvorfor mener du at du skal gjøre det?
Problemet er at platene ser ut til å sitte ganske ujevnt, noe som sannsynligvis vil gjøre det vanskelig å få gipsplatene jevne.
Så for å gjøre dette riktig, må jeg ta ned tretexplatene, og da vil sannsynligvis isolasjonen falle ned. Jeg får deretter spikre opp glesspont, og etter hvert som jeg gjør det, må jeg legge opp ny isolasjon. Deretter er det bare å legge på gipsplater, sparkle og til slutt male. Jeg kan dog tenke meg at taket kan komme til å sprekke i skjøtene siden det tross alt er et trehus som beveger seg.
Siden dette føles som for mye arbeid akkurat nå, tenkte jeg at hvis jeg fyller i de stygge sprekkene, kan man leve en stund til med det. Klart, det vil ikke bli særlig rett, men hvis man skjuler sprekkene, tror jeg det blir mye bedre.
Så for å gjøre dette riktig, må jeg ta ned tretexplatene, og da vil sannsynligvis isolasjonen falle ned. Jeg får deretter spikre opp glesspont, og etter hvert som jeg gjør det, må jeg legge opp ny isolasjon. Deretter er det bare å legge på gipsplater, sparkle og til slutt male. Jeg kan dog tenke meg at taket kan komme til å sprekke i skjøtene siden det tross alt er et trehus som beveger seg.
Siden dette føles som for mye arbeid akkurat nå, tenkte jeg at hvis jeg fyller i de stygge sprekkene, kan man leve en stund til med det. Klart, det vil ikke bli særlig rett, men hvis man skjuler sprekkene, tror jeg det blir mye bedre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
gips er ganske tilgivende så legger du bare skjøtene midt på de gamle platene så godt det går så blir det nok bedre enn hva det er nå.
Men rent konkret så trenger du jo ikke å irritere deg over sprekkene i det hele tatt. Det er jo bare å ignorere dem på samme måte som du ignorerer det om du fuger alt. Det er jo bare en tanketing uansett.
Har man et eldre hus må man nok leve med at det beveger seg og sprekker her og der likevel. Det inngår.
Men rent konkret så trenger du jo ikke å irritere deg over sprekkene i det hele tatt. Det er jo bare å ignorere dem på samme måte som du ignorerer det om du fuger alt. Det er jo bare en tanketing uansett.
Har man et eldre hus må man nok leve med at det beveger seg og sprekker her og der likevel. Det inngår.
Enten mykfuge i skjøten slik at det synes eller bare la det være, du kommer aldri noensinne til å få et glatt og fint tak med disse platene. Gips er det eneste som kan gjøre det fint.
Jeg pyntet opp et lignende tak ved å slipe med maskin over alle skjøter så de ble glatte, deretter limte jeg pappremsor med våtromslim over alle skjøter og så sparklet jeg to ganger.
Med "riktig" belysning ser det riktig bra ut, ingen stryklys i taket.
Det var nok 5 år siden, men ingen sprekker ennå.
Med "riktig" belysning ser det riktig bra ut, ingen stryklys i taket.
Det var nok 5 år siden, men ingen sprekker ennå.
Klikk her for å svare