Hei

Vi har et gammelt trehus fra 30-tallet, der nesten alle vegger består av 6-7 cm tykk spontet planke.

Tidligere har det vært masonitt over disse, men de er nå ujevne praktisk talt overalt, så der vi skal renovere tenkte vi å bytte den ut mot gips.

Plankene er ganske bølgete, med daler i skjøtene. Bølgene er omtrent som vanlige gipsskjøter i dybde og bredde, bare flere av dem. :)

Min tanke er å bare sparkle disse med type grovsparkel for deretter å sette renoveringsgips over alt, mest for å forhindre at gipsen bøyer seg eller går i stykker. Det trenger jo heller ikke bli superjevnt og fint.

Høres det ut som en fornuftig tanke? Eller finnes det en finurligere løsning? 😶

Takk takk!

Trevirket vil med tiden suge all fukt ut av sparkelmassen, og veggen risikerer å bevege seg mye. Jeg har gipset noen vegger her hjemme som er av samme kaliber og valgt å bruke tynn trepanel 11mm som skrulekt for gipsen. Ujevnheter fikset jeg med remser av masonit bak lektene. Når veggen er så rett som mulig kan du gipse og skru med lengre gipsskrue for å gå gjennom begge materialene.

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Treet vil med tiden suge all fukt ut av sparkelmassen og veggen risikerer å bevege seg mye. Jeg har gipsplatet noen vegger her hjemme som er av samme kaliber og valgt å bruke tynn trepanel 11mm som skrulist for gipsplaten. Ujevnheter fikset jeg med remser av masonitt bak listene. Når veggen er så rett som mulig kan du gipse og skru med lengre gipsskruer for å gå gjennom begge materialene.
Beklager sent svar!

Mener du at fuktigheten får treet til å bevege seg? Finnes det mulig sparkelmasse som ikke er like fuktig? Jeg tenker at sparkelmassen sin eneste funksjon skulle være å fylle ut mot gipsplaten, så den ikke buer seg om man skrur akkurat der.

Forhåpningen er vel å slippe å bygge ut så mye mer enn den gamle masonitten, derav tanken med renoveringsgips (ca 6mm). 20-30mm med lekter og gipsplate blir jo en del.

Veggen er relativt rett bortsett fra "dalene" ved spontingen. Men tenker nå at man kanskje bare skal stifte litt trefiberplater/remser der det trengs, så det finnes litt motstand, og sette 12mm gipsplater direkte på i stedet. Og unngå å feste i dalene. :-)

En nærbilde av en trevegg med detaljerte trestrukturer og sprekker, som viser ujevnheter som kan påvirke fuktnivået i materialet.

Jeg ville nok uansett male treverket med en sperregrunn så du forsegler treverket men uklart om du vil få sparkelmassen til å feste/holde. Du kan for så vidt pusse veggen men en form for primer er nok bra.

Finnes nok ellers bedre produkter enn sparkel for å jevne ut akkurat tre.

Det er bedre, raskere og billigere å kjøre av de verste ujevnhetene med en elektrisk høvel og sette vanlig standard gips.

• Liker
Småbrukaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.