Hei,

Det begynner å bli på tide å sparkle kjøkkenet vi holder på å renovere. Så langt har vi revet opp veggene, isolert, satt opp OSB og nå holder vi på å sette gips.

Har sett på noen instruksjoner og videoer, men det er et par uklarheter.

1. Hvordan gjør man med hjørnene i rommet? Vi har i dag en sprang i hjørnene på ca 1-10 mm der vi setter akustikkfug/latexfug. Skal man sette noen type vinkelbeskyttelse her i stedet for glassfiberremse?

2. Hva skal man bruke for remse i skjøtene? Gipsplatene er skråskjært, men i noen tilfeller kan det ligge en skråskjært kant mot en ikke skråskjært kant (gipsen skåret). Vi har sett på selvklebende glassfiberremse på Bygg Max, er dette rett eller skal man ha papirremse? Vil gjerne ha selvklebende remse for å gjøre jobben lettere.

3. Sparkel synker ganske mye, og den sparkelen vi har hjemme akkurat nå er Bygg Max finsparkel. Jeg vet at den synker en del, måtte sparkle sikkert 5 lag i taket enkelte steder. Er denne sparkelen grei, eller bør vi kjøpe en annen?

4. Hvilke verktøy trenger vi? Kan vi klare oss uten girafsliper, eller bør vi leie en når det er et rom på 18 kvm?

1. Papirrems, ingenting annet. I hjørner kun mykfug, remser fungerer ikke på innerhjørner da kraften blir i feil retning så remsen slipper.
2. Har du satt plater med skåret kant mot forsunket? Hvorfor? Det er bare ekstra problemer.
3. Ikke fin sparkel. Du må ha medium.
4. Jeg sliper ingenting uten sjiraff, men jeg går jo bare ut i garasjen og henter den, så jeg trenger ikke å tenke på å leie.

snowjim skrev:
Hei,

Det begynner å bli tid for å sparkle kjøkkenet som vi holder på å renovere. Så langt har vi revet opp veggene, isolert, satt opp OSB og nå holder vi på med gips.

Jeg har sett på noen instruksjoner og videoer, men det er et par uklarheter.

1. Hvordan gjør man det med hjørnene i rommet? Vi har i dag en sprekk i hjørnene på ca 1-10 mm der vi setter akustikkfug/latexfug. Skal man sette en eller annen form for vinkelskydd her i stedet for glasfiberremsa?

2. Hva skal man bruke for remse i skjøtene. Gipsskivene er faset, men i visse tilfeller kan det være en faset kant mot en ikke-faset kant (gipsen skåret). Vi har sett på selvklebende glasfiberremsa hos Bygg Max, er dette riktig eller skal man ha papirremse? Vil gjerne ha selvklebende remse for å gjøre jobben enklere.

3. Sparkel synker ganske mye og den sparkelen vi har hjemme nå er Bygg Max finspackel. Jeg vet at den synker en del, måtte sparkle sikkert 5 lag i taket noen steder. Er denne sparkelen ok eller bør vi kjøpe en annen?

4. Hvilke verktøy trenger vi? Kan vi klare oss uten sjiraffslip eller bør vi leie når det er et rom på 18 kvm?
1. Mjukfug bare, det er lettest så.
Det går å remse et innerhjørne med papirremse, og det sitter fast (i mitt tilfelle ser det likt ut etter to år)
Problemet er at det er veldig vanskelig å sparkle dem inn, og du kan aldri få et 90 graders hjørne.

2. Papirremse er mye bedre, på absolutt alle måter. Legg glasfiberremsa på hyllen.

3. Hvis man vil ha så lite sparklejobb som mulig, kan man bunne med grov og deretter gå over til medium, men jeg bruker bare medium gjennom hele.
Fin trengs bare hvis du skal ha vegger i pianolakk utførelse, eller heter anders malmgren.

4. Trikset er å sparkle så tynt som mulig for å slippe masse kjedelig slipping.
Jeg kjøpte sjiraff for noen år siden, men har bare slipt tak med den. Sparkler man tynt, så trengs den ikke.

Takk, har nå sparklet veggene, hoppet over der det skal stå innredning ;)

Valgte papirremse, ikke helt enkelt å sette, men nå sitter det. Ser at 2 mindre områder på 2 remser har fått folder i midten ved skjøten, får håpe det går å sparkle bort.

Brukte bygg Max finsparkel som fungerte over forventning. Sliper veggene i morgen tidlig med skaft og 120 papir, så blir det et lag til som forhåpentligvis jevner ut det siste.

Du ber om råd om sparkling og blir direkte frarådet å ta finsparkel og likevel gjør du det? Hva er da poenget med å spørre om du gjør det motsatte?

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg er enig, ikke bruk fin sparkel, medium er bedre i dette tilfellet.

Et tips til er å ha 80 papir og slipe med, mye mer effektivt :)

Håpet på at dere skulle si at bygg max lettsparkel var ok. Men når dere sa absolutt ikke, måtte jeg sjekke litt mer, spesielt hvilket sparkel som lettet papirremse direkte i sparkel. Mange hadde lykkes med bygg max sparkel og det hadde jeg jo allerede, så klart jeg prøvde. Det fungerte tilsynelatende bra! 2 lag var nok og papirremse fungerte fint.

Kan hende at lettsparkel ikke nødvendigvis er finsparkel.

Jeg er selvfølgelig glad for alle råd!

• Liker
jockeping
  • Laddar…
Byggmax ser ut til å ha tre typer av sparkel - "grovsparkel", "lett håndsparkel" og "fyllsparkel". De to første er de som selges i 10 liters bøtter, så da kan man regne ut hvordan de har tenkt. Jeg synes at deres "lett håndsparkel" har fungert utmerket for mine gipsvegger. Papirremsene pleier jeg å lime med våtromslim ifølge tips her på forumet.

snowjim skrev:
Håpet på at dere skulle si at bygg max lettsparkel var ok. Men når dere sa absolutt ikke så måtte jeg sjekke litt mer, spesielt hvilket sparkel som forenklet papirremse direkte i sparkel. Mange hadde lykkes med bygg max sparkel og det hadde jeg jo allerede så klart jeg prøvde. Det fungerte tydeligvis bra! 2 lag var nok og papirremse fungerte fint.

Kan hende at lettsparkel ikke nødvendigvis er finsparkel.

Jeg er selvfølgelig glad for alle råd!
Jeg gjetter at sparkelen du kjøpte er den samme som det grove, bare at den er våtere.

Jeg bruker alltid "våtsparkel" klissete og rennende men funker alltid.
Man kan også grunne skjøtene med gipsbruk for å minimere rynker og sprekker på remsen.

Bra at det funker! =) Jeg har erfaringen av byggmaxspackel at det fyller dårlig og er vanskeligt å arbeide med.

Kjemp på!

Jeg antar at grov/medium/fin i første rekke har med kornstørrelsen å gjøre.

Byggmax grovspackel har maks kornstørrelse 0,3 mm og deres "lätt handspackel" maks 0,1 mm.

Finner ikke så mange andre opplysninger, men Nordsjö "Original grovspackel" har maks 0,4 mm og "Original Vägg & Takspackel Medium" har 0,16 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.