6.584 lest ·
3 svar
7k lest
3 svar
Sparkle igjen hull i betongbenkeplate tips
Hei!
Vet ikke om dette spørsmålet havner riktig, men jeg tester. En moderator kan kanskje flytte det riktig ellers.
Vi skal snart flytte inn i en leilighet som har en benkeplate på kjøkkenet laget av noen svært grov gråbrun betong. Platen har en mengde ganske store groper (tenk bobler/ujevnheter fra støpingen).
Jeg ville av hygieniske grunner gjerne sparkle igjen de gropene på en eller annen måte.
Jeg har da noen spørsmål som det sikkert finnes noen kunnskapsrike som kan gi tips om.
1. Kan jeg bruke vanlig veggsparkel tror dere, eller trengs det noen spesialtype?
2. Kan man kjøpe farget sparkel i en viss nyanse eller kan man farge det selv?
3. Noen tips på hvordan jeg rengjør i gropene/ujevnhetene for å få sparkel til å feste.
4. Andre ting jeg skal tenke på?
Vet ikke om dette spørsmålet havner riktig, men jeg tester. En moderator kan kanskje flytte det riktig ellers.
Vi skal snart flytte inn i en leilighet som har en benkeplate på kjøkkenet laget av noen svært grov gråbrun betong. Platen har en mengde ganske store groper (tenk bobler/ujevnheter fra støpingen).
Jeg ville av hygieniske grunner gjerne sparkle igjen de gropene på en eller annen måte.
Jeg har da noen spørsmål som det sikkert finnes noen kunnskapsrike som kan gi tips om.
1. Kan jeg bruke vanlig veggsparkel tror dere, eller trengs det noen spesialtype?
2. Kan man kjøpe farget sparkel i en viss nyanse eller kan man farge det selv?
3. Noen tips på hvordan jeg rengjør i gropene/ujevnhetene for å få sparkel til å feste.
Jeg har støpt en benkeplate til et utekjøkken, og også den fikk noen groper. Jeg tok samme mørtel som ble brukt til støpingen og børstet ned i gropene og fuktet platen. Når alt hadde herdet, slipte jeg benkeplaten med våtslipepapir. Resultatet ble en glatt benkeplate uten groper, men det ble litt mørkere nyanse der det tidligere hadde vært groper. Samtidig synes jeg at det ble penere med nyanseforskjellene. I dag ville jeg nok ha brukt Ardex a31, siden det trolig hadde vært enklere.
Et annet spørsmål er om benkeplaten er behandlet på noe vis. Det kan sikkert påvirke hvor godt noe fester.
Et annet spørsmål er om benkeplaten er behandlet på noe vis. Det kan sikkert påvirke hvor godt noe fester.
jobber med betong og har støpt tre benkeplater selv hjem og bruk cement til porene i platen og behandle med Lithurin og en sealingA Andreascanr skrev:Hei!
Vet ikke om dette spørsmålet havner riktig men jeg prøver. Noen moderator kan kanskje flytte riktig ellers.
Vi skal snart flytte inn i en leilighet som har en benkeplate på kjøkkenet laget av en veldig grov gråbrun betong. Platen har en mengde ganske store groper (tenk bobler/ujevnheter fra støpingen).
Jeg vil av hygieniske grunner gjerne sparkle igjen de gropene på en eller annen måte.
1. Kan jeg bruke vanlig veggsparkel tror dere, eller trengs det en spesiell type?
2. Kan man kjøpe farget sparkel i en bestemt nyanse eller kan man farge det selv?
3. Noen tips på hvordan jeg gjør rent i gropene/ujevnhetene for å få sparkel til å feste.
Klikk her for å svare