Hei! Jeg vurderer å tette igjen hull etter en TV og male om veggen, i samme farge som tidligere. Hullene er ca 6cm dype og mellom 1-2cm i diameter.
Kan jeg bruke drydex multisparkel for dette eller vil det ta veldig lang tid før det tørker på grunn av hvor dype hullene er?
Er det noe problem med å bare male over dette i samme farge som før? Noe annet viktig å tenke på før jeg setter i gang?
Kan jeg bruke drydex multisparkel for dette eller vil det ta veldig lang tid før det tørker på grunn av hvor dype hullene er?
Er det noe problem med å bare male over dette i samme farge som før? Noe annet viktig å tenke på før jeg setter i gang?
Du kanskje kan bunnfylle med noe annet enn sparkel, en type fugemasse, og bare legge de siste 5 mm med sparkel så det tørker raskere. Skrap opp litt rundt kantene på hullene før du sparkler så du får en større flate da kan slipe fint. Regn med å male om hele veggen da det vil vises nyanseforskjeller på gammel og ny maling.
Bør jeg i stedet kjøpe en tube med sparkel og trykke inn i hullet så det kommer inn på dypet? Får følelsen av at det ikke vil fylles bare med sparkelspade?Vasastan. skrev:
Hei! Jeg vurderer å tette igjen hull etter en TV og male om veggen, i samme farge som tidligere. Hullene er ca. 6cm dype og mellom 1-2cm i diameter.
Kan jeg bruke drydex multisparkel for dette eller vil det ta veldig lang tid før det tørker med tanke på hvor dype hullene er?
Er det noe problem å bare male over dette senere i samme farge som før? Noe annet viktig å tenke på før jeg setter i gang?
Takk for svar! Noen fugemasse du kan anbefale? Er teglvegg i bunnen om det skulle gjøre noen forskjell.Jonatan79 skrev:
Du kanskje kan fylle med noe annet enn sparkel, en type fugemasse, og bare legge de siste 5 mm med sparkel så tørker det raskere. Skrap opp litt rundt kantene på hullene før du sparkler så du får en større overflate, da kan du slipe fint. Regn med å male om hele veggen da det vil vise nyanseforskjeller på gammel og ny maling.
Er innstilt på å male om veggen som du er inne på.
OM du har noen malerfug hjemme eller annen type hurtigtørkende fugemasse som ikke krymper, ellers er filler bra som Claes S. skriver.Vasastan. skrev:
Takk for tipset - finnes det noen sement- eller gipsbasert filler å kjøpe ferdigblandet på tube eller lignende?Claes Sörmland skrev:
Takk - mener du f.eks. en slik som denne? https://www.bauhaus.se/malarfog-cas...n0QIvGhzowOaQFQcFGu0zud9JLCWlJ8gaAqlIEALw_wcBJonatan79 skrev:
Bare fyll med https://www.hornbach.se/p/gipsspackel-casco-wallfiller-3kg/10140300/
Trenger ikke noe annet sparkel etterpå.
Trenger ikke noe annet sparkel etterpå.
Klikk her for å svare