Er i ferd med å renovere trappen og vil gjerne bytte ut spalten mot noe hyggeligere, men jeg blir litt nervøs om spalten skulle ha en bærende funksjon.

Har forsøkt å lese om hvordan det er, men alle trapper er jo forskjellige. Det finnes ingen grovere stolpe som går fra gulv til tak, bare spilene på bildet. Her legger jeg også ved et bilde av hvordan de er festet øverst.

Takk på forhånd.
E

Brun tretrapp med spiler mellom gulv og tak, uten grove stolper. Veggene er halvmalt, og det er synlig del av et møblert rom i bakgrunnen. Trapp med vertikale spiler og en overliggende håndlist, sett fra etasjen nedenfor. En lykt lyser opp rommet i bakgrunnen.

Det ser ut til å være altfor spinkle spiler for å kunne være bærende.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Riv bort. Det eneste de kan bære er typ sin egen vekt.

Thomas59
Kromo skrev:
...enda...
=enda

Maksimalt noe stabiliserende men knapt bærende

Ok, takk for alle svar. Får se hvordan vi går videre med dem, men det er bra å vite.

Du skal jo tross alt ha en slags beskyttelse mot fall, eller hva?

Så da er det vel bare å bytte det gamle "stygge" beskyttelsen mot det nye "fine".

Samtidig burde du se på avstanden mellom trinnene.
De skal være maks 10 centimeter for å tilby fallsikring for små barn.
Det der ser snarere ut til å være 15 cm.
Det ordnes lettest ved å sette en list, kanskje 21x58 mm, på undersiden av hvert trinn.

C
Ettersom noen så bestemt mener at spjelene ikke kan være bærende fordi de er for spinkle, bør det påpekes at de i første rekke utsettes for strekkspenning og dermed kan bære en betydelig last til tross for at de er spinkle.

Cpalm, du mener altså at espalieret er bærende i den forstand at det bærer opp trappen?
Har du engang sett på trappens vange?

Hvor langt fra en riktig byggteknisk tolkning kan man komme :cool:

De er IKKE bærende på noen måte, kun fallsikring og dekorasjon. Trappen henger IKKE i dem, noe som vises på det andre bildet.

C
Jeg mente ikke (og skrev heller ikke) at de er bærende, det våger jeg ikke ha noen mening om ut fra hva jeg ser på bildene.
Det jeg mente er at man ikke kan dra noen konklusjon kun basert på dimensjonene til spjelene siden tre har en utmerket strekkstyrke i fiberretningen. Hvis de f.eks. er 16x45, kunne man i prinsippet henge 7 tonn i en spile før den går i stykker.

Det er jo ikke sånn at spilen går av, men prøver du å henge 7 tonn i den kommer den til å sprekke der man har spikret fast den. Du ser på det andre bildet at det ikke finnes noen fornuftig innfesting, bare en dekorativ overligger. Deretter er det jo et faktum at denne typen trapper alltid skrus med solide bolter i bjelkelagsregelen, ikke henges opp i spiler, særlig siden det synes at det er en originaltrapp fra 70-tallet..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.