Hei alle hjemmefiklere!
Jeg har renovert huset vårt, og badet fikk liksom ikke plass, så jeg skal bygge et spa i kjelleren.
Det er en stund til det er på tide å sette i gang for alvor, men jeg skulle gjerne hatt litt synspunkter på følgende spørsmål:
Rommet er omtrent 5*3,5 m med 210 cm takhøyde, ca. 60 cm er over bakkenivå. Vannbåren varme.

* Finnes det noe bra alternativ til å pigge opp hele kjelleren, eller er det dette som gjelder?
* Kom gjerne med litt forslag til hvordan dere ville gjort det...
For øvrig ville jeg vært takknemlig om dere vet om noen gode sider man kan sjekke ut og eventuelt noen tegninger.
Ola

Jeg skulle bil ut i kjelleren.
Det er ikke gøy, men vil man legge vannbåren gulvvarme så er det nok best.
Jeg bilte ut hele vår kjeller og det ble litt mer arbeid enn beregnet. (Fikk bytte avløpsrør mm)
Men til slutt så ble det bra.

Angående tegningen på rommet, så lurer jeg på hvor leder dørene ut fra rommet?
Hva vil dere ha der? badstue, boblebad, wc, vaskerom, og finnes det skorstein ved noen vegg.
/Magnus

Jeg holder akkurat på med dette også. For øyeblikket har jeg takhøyde på 2,05 i min kjeller med en såle som er mellom 2-4 cm tykk. Jeg har pigget bort det ene hjørnet av sålen og gravd meg under eksisterende prosentvegg ca. 60 cm. deretter fylt på med asfaltknust - vannet (for å pakke materialet). I går støpte jeg en armert "kappe" på ca. 10 cm tykkelse og 40-45 cm bred. På denne skal jeg sette 2 skift med leca 29*19*59, armere samt fylle ut mot eksisterende kjellervegg. På denne måten vil jeg kunne få en ny takhøyde på mellom 2,25-2,30 inkl. ny plate med innstøpt vannbåren varme. Det er en kjempejobb å pikke ut kjelleren og frakte ut alt materialet (i mitt tilfelle sand) med en 20-liters mørtelbøtte. Men det går, hittil har jeg fraktet ut ca. 1 m3 på denne måten så jeg har "bare" 12-14 m3 igjen.....

Vil man ha et "spa" i en kjeller med fliser og klinker så tror jeg det er best å støpe nytt med ny isolasjon m.m. på denne måten vet man at alt er ok når man sitter der med en øl i badstuen......

Gaude, brr... jeg er glad jeg har pigget og gravd ferdig.
I vårt hus hadde eieren som bodde før støpt en ny plate (ca 10 cm armert) oppå den gamle.
Da jeg pigget i et hjørne for å se om han hadde isolert først, så jeg både at det ikke fantes isolasjon, men også at den gamle sålen var helt gjennomvåt, og under hadde vi blåleire, noe som ikke var morsomt å grave bort.
Jeg brukte to murerbøtter for å skåne ryggen (merket at jeg fikk vondt etter å ha båret ut 1 kubikk betong med 1 bøtte).

Jeg gravde bare ned til sålens overkant da det er drenert utenfra (vil ikke grave under dreneringen).
Det gjelder å ha kontroll på hvor grunnvannsnivået ligger.

Etter kapillærbrytning, isolasjon, vannbåren gulvvarme samt ny plate, har vi nå 2 meter i takhøyde.

Et annet tips er å regne på hva det koster å ta inn en betongbil som pumper inn i stedet for å blande sekker.

Låner gjerne tråden for et spørsmål.

Akkurat som vi planlegger å bygge spa i kjelleren. Hele kjelleren har et støpt betonggulv bortsett fra et eneste rom, og det er nettopp dette rommet som skal bli vårt spa.
Gulvet i rommet er av trebjelkelag. Avstanden mellom bjelkenes underside til bakken er ca 20cm og selve bjelkene er ca 20cm høye.

Første tanke var å sage bort disse bjelkelagene og støpe en ny plate. Men ettersom hele gulvet skal dekkes av tetningslag så tror ikke jeg helt på at betongplate på isolasjon er en god løsning. Jeg er redd for at fukten nedenfra ikke kan passere fritt og dermed blir det problemer. Noe sier meg at det er bedre med ”torpargrunn” om hele gulvet skal plastes inn.

Hva tror dere? Skal jeg støpe eller er det bedre med torpargrunn?

Takk for deres innlegg
Det ser altså ut til at man må bøye ryggen litt! Det jeg hadde hørt var at man kunne legge inn sporadisk plate som man legger varmeslangen i og så legge noe som jeg ikke husker hva er, og deretter fliser. Er dette en dårlig idé? Rommene som dørene går til er en vaskerom og en gang som har dører til snekkerskjul, garasje, fyrrom og en liten vinkjeller.

Har noen en anelse om ca. kostnad for å gjøre dette rommet som dere beskriver det med pigging osv., bare for å få klart gulvet?

Skal du gjøre alt selv eller hente hjelp?
Vet ikke riktig, men sporet plate pleier man å bruke for legging av vannbåren varme på trebjelkelag.
Det finnes sikkert sporede plater som kan legges på betonggulv men jeg vet ikke hvilke.

Hvordan ser gulvet ut i dag? Er det et gammelt hus.
Hvis du ikke vil pigge, så vil du miste ca 10 cm i takhøyde, men det kan kanskje være verdt det for å slippe en masse arbeid.

Det finnes sporede isolasjonsplater som du kan legge sporedeplåtten i og deretter vannslangene i disse sporene. Om du ser på http://www.villavarm.se så er det et slikt system som de anbefaler for gulvvarme. Det blir litt dyrere enn vanlig gulvvarme, men skal tydeligvis ha fordelen at man ikke får den samme tregheten med å varme opp gulvet.

- M

Men Villa Varms løsning ville bygge mer enn 15 cm oppå betongen...vil man virkelig det om man som __OJ__ har 210 i takhøyde?

Enig med Farzan, det bygger litt for mye.
Grensen går nok ved 2m lavere vil man ikke ha (synes jeg).
Hva slags tak har du? kanskje det går å få høyde der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.