J justusandersson skrev:
Det er ingen bra løsning med 8 m lange gulvbjelker. Der må du tenke om. Enten ytterligere en bjelke på halve strekket eller en kraftig limtrebjelke (med minst 3 søyler) langs entresolens kant og gulvbjelkene den andre veien.
J justusandersson skrev:
Det er ingen bra løsning med 8 m lange gulvbjelker. Der må du tenke om. Enten ytterligere en bjelke på halve strekket eller en kraftig limtrebjelke (med minst 3 søyler) langs entresolens kant og gulvbjelkene den andre veien.
Jeg er åpen for forslag, men jeg har fått fra beregningsprogrammet at nedbøyningen av bjelkene blir typ 7 mm med riktige bjelker på 8 meter.

Finnes det noen spesiell grunn til at det er dårlig, bortsett fra at det andre veien hadde vært mer tradisjonelt?

Med dem på dette lange veien blir det høyere takhøyde totalt sett.

Det blir veldig grove dimensjoner på bjelkene. For å komme ned til en nedbøyning på 7 mm kreves det for eksempel limtrebjelker 90x540 på c/c 600 mm. Det koster nærmere 30000 kr. En limtrebjelke som avslutning på en entresolplan kan plasseres slik at den også er en del av rekkverket.

J justusandersson skrev:
Det blir veldig grove dimensjoner på bjelkene. For å komme ned til en nedbøyning på 7 mm kreves eksempelvis limtrebjelker 90x540 på c/c 600 mm. Det koster nærmere 30000 kr. En limtrebjelke som avslutning på et mesaninplan kan plasseres slik at den også er en del av rekkverket.
Tydeligvis kaller moelven det "sviktkontroll" når man velger gulvbjelke. For CC 600 og 90*360 bjelke blir sviktkontrollen 1,2 mm.

Bjelkene ville kostet 19000 ifølge mine opplysninger.

Det der med limtre som en del av rekkverket var smart, men jeg skal ha en spiraltrapp opp til loftet og da blir det rart å stige over den kanten.

Sviktkontroll er egentlig den mest grunnleggende testen. Men for 1,2 mm kan ikke spennvidden være så stor som 8 meter. 19000 er for så vidt en kupppris i dag, men jeg vet ikke om det er klokt å gå ut fra det. Du må legge spiraltrappen innenfor bjelken. Det blir en penere løsning siden du eksponerer limtrbjelken.

B bellman83 skrev:
Tydeligvis kaller moelven det "sviktkontroll" når man velger gulvbjelke. For CC 600 og 90*360 bjelke blir sviktkontrollen 1,2 mm.

Bjelkene skulle koste 19000 i henhold til mine opplysninger.

Med
J justusandersson skrev:
Sviktkontroll er egentlig den mest grunnleggende testen. Men for 1,2 mm kan ikke spennvidden være så stor som 8 meter. 19000 er for så vidt et funnpris i dag men jeg vet ikke om det er klokt å gå ut fra det. Du får legge spiraltrappen innenfor bjelken. Det blir en penere løsning siden du eksponerer limtrbjelken.
J justusandersson skrev:
Sviktkontroll er egentlig den mest grunnleggende testen. Men for 1,2 mm kan ikke spennvidden være så stor som 8 meter. 19000 er for så vidt et funnpris i dag men jeg vet ikke om det er klokt å gå ut fra det. Du får legge spiraltrappen innenfor bjelken. Det blir en penere løsning siden du eksponerer limtrbjelken.
Opplysningen for sviktkontrollen kommer fra moelven så det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte.

Tenkte du trappen i et hull opp gjennom bjelkelaget da?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.