Hei!
Jeg er i gang med å bygge til huset og prøver å ordne en del selv, f.eks. tegninger o.l.
Jeg har en entreprenør som skal støpe platen, og de kan gjøre beregninger på armering og tykkelse, men de vil ha pelaster av meg.
Jeg skal bruke limtre og har sett på moelvens beregningsprogram, men er ikke helt 100 på at jeg har forstått det riktig. https://www.moelven.swelagerbalk.inadire.se/Account/Login?ReturnUrl=/
Det er beregningen for bærende bjelke, og i mitt tilfelle vil bjelken for et bjelkelag stå på to søyler, og det jeg lurer på er hvordan den pelasten som finnes i vedlagt bilde står seg mot virkeligheten? Programmet vet jo ingenting om hva mitt bjelkelag består av eller hvordan jeg skal belaste det?
I mitt tilfelle skal det være et loft for normal opphold.
Kan jeg bruke den oppgaven som gis i beregningen, i henhold til bildet?
Mvh
Jeg er i gang med å bygge til huset og prøver å ordne en del selv, f.eks. tegninger o.l.
Jeg har en entreprenør som skal støpe platen, og de kan gjøre beregninger på armering og tykkelse, men de vil ha pelaster av meg.
Jeg skal bruke limtre og har sett på moelvens beregningsprogram, men er ikke helt 100 på at jeg har forstått det riktig. https://www.moelven.swelagerbalk.inadire.se/Account/Login?ReturnUrl=/
Det er beregningen for bærende bjelke, og i mitt tilfelle vil bjelken for et bjelkelag stå på to søyler, og det jeg lurer på er hvordan den pelasten som finnes i vedlagt bilde står seg mot virkeligheten? Programmet vet jo ingenting om hva mitt bjelkelag består av eller hvordan jeg skal belaste det?
I mitt tilfelle skal det være et loft for normal opphold.
Kan jeg bruke den oppgaven som gis i beregningen, i henhold til bildet?
Mvh
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Om alle innspill er korrekt utfylt samt forutsetningene gjelder din bjelke så kan du levere den markerte søylelasten til byggherren.
Ja lengdene er korrekte, noe mer finnes ikke å oppgi.B bossespecial skrev:
Dumt spørsmål 2: Forutsetter beregningen en søyle i hver ende av bjelken og belastning per søyle?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Ja, det forutsetter jeg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er jo noe som ikke stemmer. Opplysningen om husdybde og pelarlast går rimeligvis ikke sammen. En husdybde på 16 m høres dessuten helt urimelig ut.
Saken er den at jeg tenkte å ha bjelkene på langs, rommet er 8100 mm langt innvendig. Men jeg synes det høres lite ut med 10 tonn beregnet last for 25 m2 inkludert alt materiale.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om huset er 8,1 meter bredt innvendig og limtredrageren er en forlengelse av kjellerens hjertemur, må lasten per meter på drageren være minst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydelig mer avhengig av konstruksjonen. Med en dragerlengde på 3,6 meter betyr 12 kN/m en last på hver søyle på knapt 22 kN. Er det noe du ikke forteller om...
J justusandersson skrev:Om huset er 8,1 meter bredt innvendig og limtrebjelken er en forlengelse av kjellerens hjertemur må lasten per meter på bjelken være minst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydelig mer avhengig av konstruksjonen. Med en bjelkelengde på 3,6 meter betyr 12 kN/m en last på hver søyle på knapt 22 kN. Er det noe du ikke snakker om...
Fakta:J justusandersson skrev:Om huset er 8,1 meter bredt innvendig og limtrebjelken er en forlengelse av kjellerens hjertemur må lasten per meter på bjelken være minst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydelig mer avhengig av konstruksjonen. Med en bjelkelengde på 3,6 meter betyr 12 kN/m en last på hver søyle på knapt 22 kN. Er det noe du ikke snakker om...
Huset er 7200 mm bredt utvendig.
Dette rommet som skal bygges til er 8400 mm langt utvendig, samme bredde. Det kobles mot eksisterende gavl, det blir altså en forlengelse av huset.
Det er snakk om en 1 1/2-plans løsning.
Det er ingen kjeller involvert.
Bjelkelaget det gjelder vil dekke halve rommets flate, resten er åpent fra første etasje til møne. Loftplanet går fra husets gamle gavl til den nye enden som er 8400 mm minus 300 for lettbetongens tykkelse.
Alternativet hadde vært å legge bjelkelaget den andre veien og fått en bjelke på 8100 mm men det hadde innebært at den blir grovere og tar takhøyde samt at jeg liker den tenkte løsningen bedre.
Men stemmer det hele er spørsmålet? Du snakker om betydelig mer belastning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg får ikke til geometrien riktig. Hvis det eksisterende huset er 7,2 m bredt utvendig, burde vel forlengelsen også være 7,2 m? Det er altså overetasjens bjelkelag som du vil at limtrebjelken skal bære? Hvordan ser takstolkonstruksjonen ut i tilbyggelsen? Finnes det en mønebjelke? Er det bare i tilbyggelsen at det skal være åpent til mønet?
Jeg forstår at det er vrient å få orden på uten bilder, men det handler om en tilbygging av huset som er helt uavhengig av det gamle huset, bortsett fra at de sitter sammen.J justusandersson skrev:Jeg får ikke geometrien helt til å stemme. Om det eksisterende huset er 7,2 m bredt utvendig, burde vel forlengelsen også være 7,2 m? Det er altså overgangens bjelkelag du vil at limtrebjelken skal bære? Hvordan ser takstolkonstruksjonen ut i tilbygget? Finnes det en mønebjelke? Er det bare i tilbygget at det skal være åpent til møne?
I den nye delen vil rommet være åpent opp til møne, ca. 6,5 m. I halve det arealet vil det finnes et loft, en entresol.
Det nye rommet vil være 8400 mm langt.
Bredden på rommet, også bredden på huset, vil være 7200 mm.
Altså samme som det gamle huset, det blir en forlengelse av det gamle huset.
Bjelkelaget vil løpe fra den gamle gavlen til den nye gavlen. En avstand på 8400 mm inklusiv ytterveggens tykkelse.
Bærelinjen i den nye gavlen vil eventuelt bestå av at bjelkene felles inn i lettbetongen.
Det jeg lurer på er på den siden som tilslutter mot det gamle huset, der tror jeg ikke at jeg tør henge på en ny etasje på den gamle plankeveggen uten tenkte bære av det på søyler.
Det vil også bli en søyle der for å bære opp mønebjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Men limtrebjelken skal fortsatt bare være 3600 mm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så bjelken skal gå tvers husets lengderetning og bære opp entresolplanets ene kortside? Tenkte du å ha 8,1 m lange gulvbjelker som hviler på bærelinjen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ingen bra løsning med 8 m lange gulvbjelker. Der må du tenke om. Enten en ytterligere bærebjelke på halve strekningen eller en kraftig limtrebjelke (med minst 3 pelarstøtter) langs entresolplanets kant og gulvbjelkene på andre måten.