Hei,
Hva er det for svart papp som finnes overalt i huset (bygd 58) I kjelleren har man lagt den under betonghvelvet og så spikret bord på (ganske glissent), det er antagelig ikke originalt fra 58 men ble gjort senere, kanskje på 70-tallet. Jeg blir ikke riktig klok av det jeg leser på nettet, forhydringspapp, vindsperre, takpapp... Navn for samme type papp eller er det forskjell mellom dem, og i så fall hva er disse pappene laget av og hvilken funksjon skal de oppfylle? Noen som vet?
Ingen anelse hva det er men hadde samme under plastgulvene i hele huset her...så fra 60-tallet eller der omkring. Min gjetning var at det skal ta bort trekken da gulvene er litt dårlig isolert her. Men håper noen andre vet.
Svart papp som ikke har noen form for overflatebelegg er asfaltimpregnert cellulosepapp. Avhengig av mengden asfalt per kvm brukes den enten som diffusjonstetting (AC 350) eller som vindsperre (AC 150). Förhydningspapp var en generell betegnelse på nettopp asfaltimpregnert papp. Underlagspapp som brukes som tettesjikt på yttertak har alltid en form for overflatebelegg. Pappens identifikasjonskode avslører dens oppbygning. Moderne underlagspapp kan ha betegnelsen YAP 2200, hvilket betyr overflatebelagt asfaltimpregnert polyester der asfalten veier 2200 g per kvm. 1958 var antagelig YAL 1200 vanligst. Det vil si, basen bestod av lompe og asfaltmengden var betydelig mindre. Før plastfolien gjorde sitt inntog som diffusjonssperre på 1970-tallet var asfaltpapp det man hadde tilgjengelig. For øvrig begynte diffusjonssperrer ikke å bli brukt før på 1950-tallet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.