Hei!
Jeg vil bygge uterom 5x3 og jeg har skyvedørsparti som er 5 meter.
Må jeg dele partiet for å legge stolpe imellom eller kan jeg bygge med bare 2 stolper?
Så blir avstanden mellom stolpene 5 meter?

Med en limtrebjelke bør du kunne ha 5 m mellom stolpene, sjekk Svenskt trä's dimensjoneringstabell for å se hvor grov bjelke du trenger

Sist redigert:
  • Liker
Majid Hasun
  • Laddar…
Kommer helt an på hvordan du har tenkt å bygge rammen og hvilket tak som skal på. Det finnes limtredrager som tåler 10+ meter. Men mest sannsynlig er svaret ja, du må ha en stolpe i midten hvis det skal være vanlige bjelker i rammen.

Med skyvedører er det ekstra viktig at bjelken over bøyer seg så lite som mulig, fordi ellers vil dørene snart klemme sammen på grunn av trykk ovenfra og ikke lenger gå an å skyve. (Vet av erfaring, da min hagestue ble bygget av en tidligere eier som la et "fundament" av gamle sviller direkte på jord som nå har begynt å råtne, slik at hele gulvet sakte synker sammen og drar med seg rammen. Jeg kan i dag åpne 1½ av seks seksjoner i skyvepartiet).

• Liker
Majid Hasun
  • Laddar…
takk for svaret. Det er kanalplast tak og skal bygges på eksisterende terrasse.
hvilken balk størrelse hvis jeg skal ha en som er 5 meter lang? og hvilken størrelse på balken hvis jeg deler og gjerne størrelsen på stolpene?
takk på forhånd

M Majid Hasun skrev:
hvilken bjelke mål hvis jeg skal ha en som er 5 meter lang?
Se tabellen

P padrecam skrev:
[lenke]
Der kan du bygge ditt utendørsrom digitalt i feltet til venstre
takk snille

M Majid Hasun skrev:
takk snille
Bygg et uterom, ha bra dimensjoneringsgrad under 90% holder vel. Ellers tar du din ide og går med den til en lokal byggevarehandel så får de regne på den. 😁

• Liker
Majid Hasun
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.