Noen som kan svare på hva en planke (75x350mm) tilsvarer i enten limtre eller jernbjelke?
Mellom tommelen og pekefingeren 😄
Tenkes å brukes som avveksling av vegg.

P
Hva er det du dimensjonerer mot?

En jævla planke for øvrig! :)

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Tanken er å lage en større åpning i en bærende innevegg.
Åpningen er tenkt å bli 3m.
Huset er et 1-plans, 8m bredt, 4m mellom ytter- og innevegg. Lett tak, snøsonen 3.

P
Kontakt en konstruktør.

Nå kan det hende at det kommer noen surballe og sier at det finnes de som kan dette her på forumet. Men ennå har jeg ikke engang sett et embryo til en dimensjonering overhodet her.

Sist redigert av en moderator:
Spørsmålet er noe diffust. Er målet den plassen som finnes å bruke eller sitter det noe i den dimensjonen i dag? Tre i den dimensjonen er sannsynligvis limtre uansett.

• Liker
Utsliten och utdömd og 1 annen
  • Laddar…
Hva kommer uttalelsen om 75x350 fra? Limtre er uansett mye sterkere så tar du samme eller noe under er det rolig. Jeg ville imidlertid ikke vekslet av bærende vegger i hus på sjanse…kan bli dyrt

Å anta styrken på en “planke” i en grovere dimensjon er jo umulig uten mer detaljer. Er det noe fra den lokale sagen du har? Det er jo en utrolig forskjell på en grov kvistfri "planke" i eik sammenlignet med en i hurtigvoksende osp eller annet lettere løvtre. Også med bartre kan styrken være utrolig avgjørende av hvordan du har eventuelle kvist hull, spesielt om du har kvist hull i respektive kant.

Plankene er av kvistfri furu. 75x350 er formatet på plankene jeg har og tenkte at man kunne bruke.

P
Har du noen bilder av disse? Søren hvilke planker! Tykke og brede og kvistfrie. Er det uten marg med? :o

T TommieK skrev:
Plankene er av kvistfri furu. 75x350 er formatet på plankene jeg har og tenkte at man kunne bruke.
Du vil få vanskelig for å få en korrekt dimensjonering da det bygger på klassifisert virke, jeg gjetter på at disse er "bondsågade" planker.

Det er ikke hensiktsmessig å gjøre inngrep i bærende konstruksjon uten dimensjonering.

Vil du likevel gjøre det, så kan håndboken fra svensk tre brukes. Regn med at din planke tilsvarer typ en 56x270 limtre, ikke mer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.