Hei

Er i full gang med en mindre renovering av stuen og jeg lurer på om man skal bytte ut den sølvfargede dampsperren mot noe annet når man setter opp ny gips.

Om den skal erstattes, skal man sette noe lignende? Eller er det plast som er standard?
Eller kan man droppe det og sette ny gips direkte mot råspont?

Hus bygget 1970.
 
  • Renovering av stue med sølvfarget dampsperre på veggene, noe skadet; gipsplater og treverk er synlige, med spredt søppel på gulvet.
Aldri sett..
Kan det være en tanke bak varmerefleksjon eller noe sånt?
Det forekom jo en del merkelige ideer på 70-tallet...

Den fungerer sikkert som dampsperre, så erstatt med byggplast ja.
 
  • Liker
thomaslj og 1 annen
  • Laddar…
dere som har skaffet myk kjølebag - som ofte også har aluminiumsbelegg som varmeskjerm i sin tynne isolasjon, og hadde uflaksen med å i løpet av ett år kjøpe varianten som ikke hadde varmeskjermen (og det fantes ikke noen med skjerm blant alle de med ulike varemerker som ble solgt det året - noe som indikerte at det er én og samme produsent i bunn) - vet at det er stor forskjell mellom disse i varmeisolerende evne - de uten varmeskjerm var i prinsippet udugelige som kjølebag selv med kjøleelementer i seg mens de med aluminiumsbelegg kunne holde anstendig kulde med samme antall kjøleelementer nesten en hel arbeidsdag...

så litt nytte gjør aluminiumsbelegget når det gjelder varmestråling mellom lagene.
 
  • Liker
thomaslj
  • Laddar…
X xxargs skrev:
dere som har skaffet myk kjøleboks - som ofte også har aluminiumsfolie som termisk barriere i sin tynne isolasjon, og har hatt uflaks med å kjøpe varianten som ikke hadde termisk barriere (og det fantes ikke noen med barriere i alle disse med forskjellige merkenavn som ble solgt det året - noe som indikerte at det er en og samme produsent bak det hele) - vet at det er stor forskjell mellom disse i varmeisolerende evne - de uten termisk barriere var i prinsippet ubrukelige som kjøleboks selv med kjøleelementer i, mens de med aluminiumsbarriere kunne holde anstendig kulde med samme antall kjøleelementer nærmest en hel arbeidsdag...

så litt nytte gjør aluminiumsbarrieren når det gjelder varmestråling mellom lagene.
Hei

Så du mener at det fungerte mer som termisk barriere enn dampsperre?
Huset hadde jo sitt originale oppvarmingssystem via "takkvarme" så det kan kanskje ligge noe i det.

Det bør også nevnes at vi har en FTX som jeg installerte for ca. 4 år siden.

Men nå er det uansett tid for å sette opp nye gips på veggene, så spørsmålet er om man skal erstatte den med dampsperre eller dampbrems, alternativt bare sette opp gipsplater direkte mot rupanel..

Er det noen som har noen innsikter? Byggplast føles kanskje litt for tettende eller? Er dampbrems et bedre alternativ kanskje?

// Thomas Ljunggren
 
Er helt overbevist om at aluminiumsjiktet gjør forskjell for varmestrålingen. Hvor stor forskjell det gjør lar jeg være usagt da jeg ikke har kommet over noen vitenskapelige undersøkelser av det og derfor ikke har noen oppfatning. Deretter fungerer det også som dampsperre.

Så, jeg ville beholdt alt som var helt. Der det er ødelagt ville jeg satt byggplast eller teipet om det var mindre skader/revner/hull.

Da jeg oppfatter at veggene er helt ok, dvs løsningen har fungert utmerket i >50 år, så er jo grunnprinsippet at man ikke endrer noe som beviselig fungerer.
Hver endring som gjøres kan forårsake problemer. Det spiller ingen rolle hvilke intensjoner vi har med endringen, historien viser gang på gang at vi ikke er i stand til å forutse alt hvor mye vi enn anstrenger oss.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.