Hei! Benjamin heter jeg og er ny på dette forumet. Håper tråden min havnet riktig blant alle kategorier.

Søker hjelp angående å bygge et nytt bjelkelag, materialvalg, byggeteknikk, kostnadseffektivt og et bra sluttresultat.

Begynner med en kort presentasjon: for noen år siden kjøpte jeg og min samboer en gammel Norrbottens gård i Tornedalen. Huset var et ødehus som hadde stått ubebodd så lenge jeg kan huske. Den eneste delen av huset som kunne bevares er tømmerstammen, resten må renoveres. Hittil har vi løftet og rettet huset, støpt en ny "kantbalk", og bygget en ny ark og byttet yttertak og revet alt innvendig. Huset ble stilt opp her i 1930, men skal ifølge historien være flyttet hit.

Og nå er det på tide med nytt bjelkelag, men blir ikke helt klok på hvilke materialer jeg skal bruke og byggeteknikk. Legger ved noen tegninger/bilder og håper på å få hjelp til å komme i gang.

Min opprinnelige tanke var å bruke kertobjelke, (blå streker på tegningen min) og deretter rigle mellom dem, så står det stille i hodet.. Er åpen for alle forslag. Det viktigste er at resultatet blir bra, deretter kostnaden og et pluss (ikke et must) hadde vært å unngå å se bjelkene fra nedre plan.

• Tegning av gulvplan med mål og blå linjer som representerer bjelkeplassering, orientert med kompassretninger nederst til høyre.
  • Innvendig bilde av en gammel gård under renovering, med tømmervegger, jordgulv og åpne vinduer, viser en del av byggeprosjektet.
  • Innside av et gammelt tømmerhus under renovering, med synlige bjelker, skadede vegger og tak. To vinduer slipper inn naturlig lys.
  • Liker
guggen
  • Laddar…
En fantastisk stamme! Om det er oppført på stedet i 1930, er det garantert flyttet, det er en mye eldre byggeteknikk. Jeg ville satse på et mellomgulv med en stamme som er helt adskilt fra tømmerstammen. Et søyle-bjelkesystem av limtre med gulvbjelker av vanlig konstruksjonsvirke. Passende dimensjoner avhenger litt av tilgjengelige høyde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.