Jeg tenkte å snekre hyller i eksisterende garderober. Garderoben er bygd ca 1966. Målene passer ikke for skuffesystemer. Bredde ca 51,5 og dybde 47 cm. Hvordan lager jeg pene hyller i tre? Er det enklest å skru opp smale lister på sidene og legge på en hylle?

• Åpen garderobe fra ca. 1966 uten hyller, med stående dører og garderobestenger, på et tregulv.
Jeg har bygget mine hylleplater i 18 mm MDF som jeg deretter har malt hvite, enkelt og stabilt.

Lister er et alternativ, men enda enklere er å bore hull for vanlige hyllebærere, se bildet. Metallisk hyllbærer for montering i forborrede hull i hyller.

Disse pleier man å kunne kjøpe løse ved "byten og återköp" på IKEA nesten gratis, pluss at man dessuten slipper bryet med å feste lister i den tynne garderobestammen.

Edit: Det går selvsagt an å kjøpe ferdige hylleplater og sage til også hvis man ikke vil ha MDF, men de pleier å være vanskelige å finne med en dybde man ikke trenger å kappe av. Hylleplatene i tre pleier å være stavlimte, noe som gjør at når man kapper dem langsgående kan stavene løsne hvis man er uheldig. De "vanlige" melaminbelagte hvite hylleplatene fliser lett når man sager til dem, men man kan redusere risikoen ved å sette en tape, f.eks. frysetape, som man sager gjennom.

Lykke til!

Sist redigert:
Ikeas hyllebærer tror jeg ikke på....tror TS garderobe er bygget i 2 lag tynn masonitt i sider og dører....

• Liker
Joak
  • Laddar…
Som Enk Projektet skriver så er dine skap bygget på den måten, men det finnes en ramme av tre foran og bak, prøv med en skrue på disse stedene før du går og kjøper materiale. Skulle det ikke fungere så må du bygge noe f.eks. en stige på hver side som du deretter kan legge hylleplatene på.

Sett to elfaskinner i ryggen på hvert skap (eller annet merke med samme funksjon).
Monter hyllebærere på valgfri høyde.
Kjøp første beste plate, jeg hadde valgt en melaminbelagt plate fra en byggevarehandel eller ikea for den del.
Sag til, legg på plass, fest med passe lange skruer slik at platen blir liggende.

• Liker
LehnaS og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.