Enda et ”Lureprosjekt”

Planlegger nå for en eiketrapp i mitt bygg på Gotland. Jeg planlegger å kjøpe eiketrinn fra USA. Likeledes noe materiale til rekkverk. Vangstykkene skal være ”åpne” da trappen er midt i stuen med en vegg kun på en kortside. Jeg har tenkt å lage vangstykkene i limtre 60 x 360 mm.

En grov spes:

Høyde 270 cm (Gulv til gulv)
Bredde 98 cm + ytterligere 6 cm på hver side utenfor vangstykkene
Ni rette trinn + tre trinn som vrir trappen 90 grader + et avsluttende trinn

Budsjett:
• Vangstykker av 2 limtredragere 60 x 360 x 4000. Totalt 1990 kr hos ByggMax
• Ni trinn i eik, $58 stykk
• Tre trinn i eik som vinkler trappen 90 grader, $300
• Ett rett trinn, $46
• 50 smidde metallstenger til rekkverk, $450

Totalt ca 11,000 kr

Tilkommer: Frakt, eiketre til rekkverk, opptrinn som skal hvitmales samt litt regelverk for å holde trappen i luften og plater for å bygge den inn med under. Dessuten hadde jeg tenkt å få hjelp av noen med en god sag for å skjære til vangstykkene med god presisjon.

Det ville være mulig å kjøpe også rekkverk fra USA, men jeg tror frakten løper løpsk med en større pakke.

Varene finnes til fast pris på e-handelssider på nettet, men jeg vil ha spesialmål på trinnene så jeg har sendt en forespørsel om pris med e-post.

Fallgruver og synspunkter?

Lenke: http://www.stairsupplies.com/eng

• Tegning av en trapp med ni rette trinn og tre som dreier 90 grader. Vangstykkene er åpne og trappen er planlagt midt i et rom.
Det kreves en erfaren innredningssnekker for å klare å tegne opp en trapp. Det er såpass avansert at man ofte i dag kjøper trapptegninger i skala 1:1 fordi det går raskere. Å lage en rett trapp med tre trinn for å vri trappen 90 grader gjør at ganglinjen ikke blir optimal. Det blir ikke behagelig å gå i en slik trapp. En "ekte" L-trapp ser ikke slik ut. Limtrebjelke er vel av gran? Man pleier å ha furu og det trengs ikke 60 mm tykkelse, 40 mm er nok. Hva skal du frese inn trinnene med? Tenk over det før du starter prosjektet...

Takk for synspunkter!
Må tilføyes at trinnene skal ligge oppå vangstykene, altså ingen fresing. At jeg velger 60 mm tykke vangstykker skyldes at jeg vil ha 360 mm brede limtrebjelker. Trappen skal finnes i et større fritidshus med to soverom i overetasjen. At en 90-sving gjennom kun tre trinn ikke blir helt bra, er jeg enig i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.