Hei, har et 1,5-etasjes trehus som vi har hatt i et halvt år nå, bygget tidlig på 70-tallet, som vi har bygd ut på den ene kortsiden med hjelp av snekkere. Alt er klart og "innflyttet". Jeg installerte også FTX selv samtidig. Loftet er etterisolert av tidligere eier.

Jeg har noen spørsmål:
- Snekkerne ser ut til å ikke ha montert noen dampsperre i den nye ytterveggen, bare vindtetning (T-vind super) bak panelet. Er det et faktisk problem?
- De ser også ut til å ha lagt inn T-vind i stedet for plast i taket på andre etasje, kommentarer til det mer enn at det trolig ikke er ok?
- Jeg tror ikke ytterveggen på loftet, altså siste biten opp til mønet, var isolert tidligere (eller hva tror dere i et slikt hus?), men det gjorde snekkerne. De har ikke installert friskluftventiler til loftet, noe jeg tror fantes på den siden før, det finnes i alle fall på den andre siden. Da jeg nettopp var inne i kneveggene så jeg at det ser ut til å ha kommet hvitmugg. Jeg har ikke vært oppe på loftet ennå siden det mangler luke. Min gjetning er at det skyldes forandret klima og/eller dårligere ventilasjon. Hva tror dere er den fremste årsaken til muggen?

Jeg forstår selvsagt at jeg bør ta det opp med snekkeren direkte, men vil gjerne ha innspill på hvordan dere ser på de ovennevnte punktene. Er det katastrofe, eller behøver det ikke å utbedres mer enn årsaken til hvitmuggen? Byggingen tok hardt på familien så vi er ikke ivrige på å la dem rive ned alt igjen for å gjøre det om.

Takk for innspill.
 
Hvorfor tror du nå at de ikke satte plastfolie innenfor innerveggene?
 
Derfor bytter jeg ut en vinduskarm, og da ser jeg ingen spor av plast, men derimot vindsperren 45mm inn fra innsiden. Sjekket deretter noen gamle bilder jeg tok under byggingen og ser ikke noe sted at de brukte plast. Med det sagt, ikke sikkert at de ikke gjorde det, fordi i en periode under byggingen bodde vi ikke hjemme og mangler bilder fra visse stadier. Samtidig var jeg inne i kattvinden og så hvitmugg fordi jeg vurderer å gjøre om en del av den til en del av soverommet. Da begynte jeg å tenke enda mer på det, og kom på å titte ved å fjerne en av tilluftsventilene i taket som tilfeldigvis var i den nye delen, da ser jeg vindsperre i stedet. Sjekket en til fra den gamle delen, da ser jeg svart plast. Ev. kan jeg sjekke ytterligere ved å rive bort isolasjonen på innsiden av kattvinden...
 
  • Et trevindu med fjerning av fönsterbräda, viser treverk og isolasjonsmateriale ovenfra, ingen plast synlig.
Da har de satt vindduk i stedet for plastfilm utenfor installasjonsområdet. Du bør nok sjekke med dem hva de har gjort (eller ikke gjort...) i flere deler av bygget. Har dere allerede betalt dem fullt ut?
 
Hadde du spesifisert at du ville ha plastfolie da? Mange kjører jo uten i eldre hus.
 
Kan være dampbrems, den ser lik ut som utvendig vindsperre
 
Ok, men om det er enten vindduk eller dampsperre, er det automatisk et stort problem?

@para, kan du utdype? Så det er Ok?
 
4 4väggarochtak skrev:
Ok, men om det er enten vindsperre eller dampsperre, er det per automatikk et stort problem?

@para, kan du utvikle? Så det er Ok?
Det kommer an på huset for øvrig. Er resten av huset plastet, skal du ha det i tilbygget også, men ellers spiller det ingen rolle.
 
Det er ikke slik at det er et våtrom som ikke skal ha dampsperre i yttervegg?
 
P
Nei, mot stue så ikke våtrom.

Resten av huset ser ut til å ha originalplast fra begynnelsen av 70-tallet. Den er kanskje ikke superbra altså. Svart og føles ganske tynn, omtrent som svarte plastsekker, ikke som ny blå som er tykkere og stiv.

Det dreier seg ikke om svært mange m2 kvadrat siden vi i stor grad satte inn store vinduer i den. Jeg er ikke veldig sugen på å måtte ha dem hit igjen og rive ned alt og bygge det opp igjen... taket i toppetasjen mot loftet er dog enklere å fikse for der skal jeg uansett sparkle om det så det gjør ikke så mye om jeg må rive ned de platene.

Men hva tror dere, blir det problemer lenger frem? Holder det tror dere å bare prøve å ta tak i hvitmuggen på loft/kattebo? Hvordan isåfall?
 
Smillan1000 skrev:
Nei, mot stue så ikke noe våtrom.
Det er jo uansett et dårlig håndverk som bør utbedres av dem?
 
Den sitter jo på innsiden isolasjonen, så jeg tror at det kan være dampbrems, er det en vindsperre som sitter der den gjør så gjør den jo ingen nytte.

Sjekk på fakturaen hva de har brukt og google spesifikasjonene på det.
 
T-vind har jo både vindsperre og dampbrems. Det er sannsynligvis en dampbrems som er korrekt montert på innsiden. Har du rimelig isolasjon, dvs ikke mer enn kanskje 150mm mineralull er dette fullt normalt. Uansett spiller det knapt noen rolle, det viktige er at den er godt montert og at det er tett.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.