16.946 lest ·
57 svar
17k lest
57 svar
Smygen falt ned – feilkonstruert?
Ja, det er jo en av de større beslutningene vi mennesker tar i løpet av vår levetid. La byggefirmaet fikse, eller spikre selv? Det er viktig å ikke gjøre noen forhastede beslutninger i en så viktig sak, så ta ordentlig med tid på dere. Likeledes når man først har bestemt seg i denne saken, så kommer de viktige spørsmålene om hvordan det skal gjøres. Sånn at arbeidet planlegges ordentlig. I den saken kan det være best å ta hjelp fra en konstruktør. Også konsulent som kan planlegge arbeidsrekkefølgen er å foretrekke. Ikke glem heller å tegne en spesiell ulykkesforsikring før eventuell spikring påbegynnes.M missk79 skrev:Oi for et engasjement... Takk alle for at dere har tatt dere tid.
Husfirmaet har faktisk tilbudt seg å rykke opp bordet, men jeg syntes det hørtes ut som unødvendig arbeid, så hvis vi ikke får nye foringer så kanskje vi spikrer selv.
Det estetiske er jo en aspekt, tenkte nok ikke på at vår løsning kunne være "penere", om det nå er sånn...
Får se hvordan vi gjør det.
Oppdater oss gjerne om hvordan det har gått.
(Beklager at jeg tuller med deg. Jeg mener bare at du gjør litt for stor sak ut av det hele. Bord og annet som løsner, er noe man må regne med som huseier. Da er det bare å ta fram hammeren og prøve.)
Løsvirkesskolen og den gamle måten er at overliggeren ligger på sidene..kvirre skrev:
Hei
Jeg ville nok tolke "overliggeren montert først" som en slags standard, når jeg ser hjemme. Jeg har tre dører, hvor to har overstykket først montert men en har overstykket montért sist (ytterdøren samt tilhørende glassparti). Aner ikke hvorfor man har gjort forskjellig da husene (BRF med småhus) er bygget samtidig og av samme firma. Samtlige vinduer har også overstykket først montert. Alle deler er uansett spikret så de faller likevel ikke!
Men nå for tiden så er det meste enten laminert mdf eller lakkert mdf i disse produksjonshusene og leilighetene så derav så setter de overstykket imellom for å slippe å male sidene det lille som ellers skulle blitt umalt😢
Men snart har vi ingen ekte håndverkere igjen som jobber med rent tre i husene om alt skal være billig dritt😊😀
Årsaken til at den er montert mellom "ståndarna" er for at endeveden på kortbiten ikke skal synes, så pleier det gjøres ved fôrløs saling.M missk79 skrev:Hei!
Vi har bodd omtrent ni år i huset vårt. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag da jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørfôringen i tre helt enkelt ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken traff imidlertid hånden min og jeg fikk et blåmerke der.
Fôringen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde men det er jo ganske skremmende at det kan slippe slik at planken faller ned...
Så begynte vi å se på selve konstruksjonen, så da at den horisontale fôrplanken ligger klemt mellom de vertikale plankene. Hvis den i stedet hadde ligget oppå de vertikale, hadde den jo blitt holdt fast og ikke kunnet falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt? Fôrplankene kom ferdigkappede fra husfirmaet, så det var ikke snekkeren som gjorde feil.
Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort riktig, men jeg vil mene at i så fall er tegningen feil.
Noen som vet om det finnes noen byggestandard for slikt? For meg som ikke er i bransjen men jobber på kontor er det jo uansett helt klart at man skal montere plankene slik at de ikke risikerer å falle ned i hodet på en når man går inn gjennom ytterdøren. Altså den horisontale oppå de vertikale.
Visst kunne vi skru fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en fôring på beste måte?
Men herregud mannen! Slipp dette, i en tråd som ikke har noe med det å gjøre. Hvor mye skal du diskutere dine preferanser om fôr og smyg? 🙄Rejäl skrev:Løsvirkeskolen og den gamle måten er at overliggeren ligger på sidene..
Men nå for tiden er det meste enten laminert mdf eller lakkert mdf i disse produksjonshusene og leilighetene, så derfor setter de overstykket mellom for å slippe å male sidene det lille som ellers ville bli umalt😢
Men snart har vi ingen ekte håndverkere igjen som jobber med rent tre i husene om alt skal være billig dritt😊😀
Nå vil jeg ikke krangle med deg. Men ærlig talt, løsvirkesskolen...gamle måten? Finnes det noe stykke fra disse som du kan henvise til?Rejäl skrev:Løsvirkesskolen og den gamle måten er at overliggeren ligger på sidene..
Men nå for tiden så er det meste enten laminert mdf eller lakkert mdf i disse produksjonshusene og leilighetene så derav så setter de overstykket imellom for å slippe å male sidene det lille som ellers ville blitt umalt😢
Jeg synes bare det er rart. Jeg har jobbet som snekker i 15 års tid. Jeg har revet, renovert og byttet dører og vinduer i leiligheter, "kojer og slott" fra alle tidsepoker. Til tross for det har jeg funnet det like vanlig med den øvre smygen mellom, som oppå sidesmygene. Det har til og med forekommet at det har vært forskjellig gjort i samme hus.
Ærlig talt kan jeg faktisk ikke si hvordan jeg pleier å gjøre selv. Det er nok forskjellig fra gang til gang. Samt hvordan innfestingen av smygen gjøres i det aktuelle tilfellet.
Jeg synes dette er interessant, ulike innspill med for- og ulemper på de forskjellige måtene å bygge på.S Sernando skrev:
Hvordan man gjorde før, hvordan man gjør nå med laminert osv.
Jeg forespråker jo i og for seg at overdelen av foringen skal ligge innenfor de stående, men det interesserer vel ikke deg?
Ja det kan meget vel være forskjellig i ulike deler av landet..A AG A skrev:Nå vil jeg ikke krangle med deg. Men ærlig talt, stenderbyggemetoden...gamle måten? Finnes det noe avsnitt fra disse som du kan henvise til?
Jeg synes bare at det er merkelig. Jeg har jobbet som snekker i 15 år. Jeg har revet, renovert og byttet dører og vinduer i leiligheter, "kojer og slott" fra alle tidsepoker. Til tross for det har jeg funnet det like vanlig med den øvre lysningen mellom som oppå sidelysningene. Det har til og med forekommet at det har vært forskjellig gjort i samme hus.
Ærlig talt kan jeg faktisk ikke si hvordan jeg pleier å gjøre det selv. Det er nok forskjellig fra gang til gang. Samt hvordan innfestingen av lysningen gjøres i det aktuelle tilfellet.
Har bygget over 50 ulike stenderbyggede hus med rene trelysninger der kravene har vært på det høyeste dersom kunden ikke ønsker å male lysningene..
Men du får gjøre akkurat som du vil😊😀
Interessant for ta og den løsne bordet? Nei det er helt enkelt ikke nødvendig å diskutere om ting som ikke hjelper trådstarteren overhodet.Dan1891 skrev:
Jeg synes det er interessant med forskjellige innspill, og man kan få øynene opp for ting man ikke har tenkt på. Det liker jeg iaf. At du ikke synes det er slik er også helt OK!S Sernando skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Finns det upp och ner på brytare?
El -
Gammal FM-Mattson kombinerad blandare
Badrum -
Hvordan gjøre med innertaket / vindusnisjen
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gasolgrillen trillade ner från altanen
Övrigt Off Topic -
Lampe falt ned fra gipstak, hvorfor?