Nå har vi brukt mange timer sammen på å lese tråden inkl TS.

TS Hvordan gjorde Du når Du løste det store problemet?
For det er vel klart på dette tidspunktet.

Sist redigert:
  • Haha
solofss2
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hvilke småhus bygges med plåtteglar i yttervegger?

At dykkert ikke får penetrere dampsperren er jo å gå litt for langt..
Er nok hovedsakelig utfackningsvegger i leilighetshus, men også en del rekkehus med betongstamme.

Problemet blir at plåtreglar til yttervegger i svært stor grad består av hull for å ikke bli en kuldebro, og om du først klarer å treffe plåten med en dykkert så sitter den ikke særlig godt...

Rejäl skrev:
Har bygd lösvirkeshus hele min karriere og setter alltid overstykket først uansett om det er umalt eller malt før oppsetting..
Jeg har primært befunnet meg på prefabrikkerte siden men tenker at det ikke burde være noen forskjell 95% av alle leiligheter og hus i dag er jo dog utført med gipssmyg, tresmyg er jo ikke på fremmarsj akkurat

Om det ikke er mer som har feilet,
f.eks. fasadefarge på 9 år, så har TS kommet lett unna med en liten planke.

Har en følelse av at det blir flere tråder...

• Haha
Jontha
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Hei!
Vi har bodd omkring ni år i vårt hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag når jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørsmygen i tre helt enkelt ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken traff imidlertid hånden og jeg fikk et blåmerke der.

Smygen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde men det er jo ganske skummelt at det kan løsne så at planken faller ned...

Deretter begynte vi å se på selve konstruksjonen, så da at den horisontale smygeplanken ligger klemt mellom de vertikale plankene. Hvis den i stedet hadde ligget oppå de vertikale hadde den jo blitt holdt på plass og ikke kunnet falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt her? Smygeplankene kom ferdigkappet fra husfirmaet, så det var ikke snekkerne som gjorde feil.

Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort rett, men jeg vil mene at i så fall er tegningen feil.

Noen som vet om det finnes noen byggestandard for slikt? For meg som ikke er i bransjen men jobber ved skrivebord er det jo allikevel opplagt at man skal montere plankene slik at de ikke risikerer å falle ned i hodet på en når man går inn gjennom ytterdøren. Altså den horisontale oppå de vertikale.

Jo, vi kunne skru fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en smyg på beste måte?
Sett på biten uten å komplisere. Uansett deres tilbakemelding så vil det bare tappe alles energi. Byggfirmaet skaper arbeidsplasser, i disse tøffe tidene kan de fokusere på andre utfordringer!

• Haha
Bert Karlsson4 og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har bygget løsvirkeshus hele min karriere og setter alltid overstykket først uansett om det er umalt eller malt før oppsetting..
Ja, så kan man jo gjøre, men da har man ingen interesse av det estetiske inntrykket (synes jeg).

• Liker
J_Sand og 1 annen
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, så kan man jo gjøre, men da har man ingen interesse av det estetiske inntrykket (synes jeg).
Hvis man maler inn sidene så blir det like fint, bare at overstykke sitter av egen kraft og ikke risikerer å falle ned😊

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Om man maler inn sidene så blir det like fint, bare at overstykke sitter av egenkraft og ikke risikerer å falle ned😊
Ja, smaken er jo som baken :)

M missk79 skrev:
Hei!
Vi har bodd omtrent ni år i vårt hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag når jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørsmygen i tre helt enkelt ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken traff imidlertid hånden, og jeg fikk et blåmerke der.
😢😢😢😢😢😢

Ja herregud! Bare på dette forumet kan det bli heftig debatt, "75" ulike innlegg om hvordan det skal unngås. Hvem som kan anmeldes, hva som er styggest, hvem har gjort feil etc etc.
Alt dette for at en liten skarve plankebit har falt ned 9 år etter oppsetting.

• Liker
bHANS og 1 annen
  • Laddar…
Oi for et engasjement... Takk alle for at dere har tatt dere tid.

Husfirmaet har faktisk tilbudt seg å lille opp brettet, men jeg syntes det hørtes ut som unødvendig arbeid, så får vi ingen nye smyg, så kanskje vi spikrer selv.

Det estetiske er jo en aspekt, tenkte vel ikke på at vår løsning kunne være "penere", om det nå er sånn...

Får se hva vi gjør.

• Liker
  • Haha
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Hei!
Vi har bodd omkring ni år i vårt hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag når jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørsmigen i tre helt enkelt ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken slo imidlertid på hånden, og jeg fikk et blåmerke der.

Smigen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde, men det er jo ganske skummelt at det kan slippe så planken ramler ned...

Så begynte vi å se på selve konstruksjonen, så da at den horisontale smigbrettet ligger klemt mellom de vertikale plankene. Hvis den i stedet hadde ligget oppå de vertikale, hadde den jo blitt holdt fast og ikke kunnet falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt? Smigbrettene kom ferdigkappet fra husfirmaet, så det var ikke snekkernes feil.

Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort riktig, men jeg vil mene at i så fall er tegningen feil.

Noen som vet om det finnes noen byggestandard for sånt? For meg som ikke er i bransjen, men jobber ved skrivebordet, er det jo likevel åpenbart at man skal montere planken slik at den ikke risikerer å falle ned på hodet på en når man går inn gjennom ytterdøren. Altså den horisontale oppå de vertikale.

Selvfølgelig kunne vi skrudd fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en smig på best mulig måte?
J JBa skrev:
Da synes endeveden på overliggeren.
Selvfølgelig gjør det det, men det er noen mm som man lett kan dutte bort med litt reparasjonsmaling. Med en sporet karm og falsede smiger (anbefales) setter man oversmigen mellom sidene derimot. Selv om den som utførte arbeidet spente fast sidene mot oversmigen med kiler, vil krympinger i tre i kombinasjon med vibrasjoner fra en velbrukt ytterdør føre til dette før eller senere hvis man ikke setter et par stift fra utsiden av sidesmigen og/eller bruker et dårlig lim.

M missk79 skrev:
Hei!
Vi har bodd omkring ni år i vårt hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag da jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørsmigen i tre helt enkelt ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken slo imidlertid mot hånden, og jeg fikk et blåmerke der.

Smigen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde, men det er jo ganske skummelt at det kan løsne slik at planken faller ned...

Så begynte vi å se på selve konstruksjonen, så så vi at den horisontale smigplanken ligger fastklemt mellom de vertikale plankene. Hvis den i stedet hadde ligget oppå de vertikale hadde den jo blitt holdt fast og ikke kunne falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt? Smygplankene kom ferdigkappet fra husfirmaet, så det var ikke snekkeren som gjorde feil.

Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort rett, men jeg vil si at i så fall er tegningen feil.

Noen som vet om det finnes noen byggestandard for slikt? For meg som ikke er i bransjen, men jobber ved skrivebordet, er det jo likevel helt klart at man skal montere planken slik at de ikke risikerer å falle ned i hodet på en når man går inn gjennom ytterdøra. Altså den horisontale oppå de vertikale.

Visst kunne vi ha skrudd fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en smig på beste måte?
En erfaren og nøye snekker gjør akkurat som du foreslår, gjerne supplert med dykkert og i så fall en "ferdigmaling".
Dessuten er det bra med salingsspor i dørkarmen og vinduskarmen, gir tett tilslutning mot saling og sterkere konstruksjon. Koster dog en liten slant men vel verdt pengene.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Oi, for et engasjement... Takk alle for at dere har tatt dere tid.

Husfirmaet har faktisk tilbudt seg å lilla opp brettet, men jeg syntes at det hørtes ut som unødvendig arbeid, så får vi ikke nye smyglist så kanskje vi spikrer selv.

Det estetiske er jo en aspekt, tenkte nok ikke på at vår løsning kunne være "penere", om det nå er så...

Får se hva vi gjør.
Du mener altså at du/dere ikke har sluppet dette ennå uten at dere vurderer om dere skal la byggefirmaet gjøre om det eller om dere skal gjøre det selv? Herregud, det er 10 min arbeid inkl å hente frem det dere trenger for å kunne gjøre jobben.

• Liker
Sernando og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jeg er uenig med ovennevnte, man setter overliggeren først og deretter sidene dette er jo sunn fornuft, og gjør slik at TS sitt problem aldri kan oppstå..
Hei
Jeg ville nok tolke "overliggeren montert først" som en slags standard, når jeg ser hjemme. Jeg har tre dører, der to har overstykket først montert men en har overstykket montert sist (ytterdøren samt tilhørende glassparti). Ingen anelse om hvorfor man har gjort det forskjellig da husene (BRF med småhus) ble bygget samtidig og av samme firma. Samtlige vinduer har også overstykket først montert. Alle deler er uansett spikret så de faller ikke!

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Beste måte er å bruke riktig lim til å begynne med, og det bør for dette formålet være en elastisk dig som f.eks. Casco SuperFix+. Jeg har sett lim som "herder" brukt ved smygmontasje, hvor alle smyg hadde falt ned, og vindusbrettene i marmor lå løse neste dag da limet hadde herdet helt og nærmest krakelerte.

Da karmen ikke er sporet, er det lettest å, forutsatt at smygen ikke er skadet av fallet, bruke SuperFix og lime den på igjen, med 6-8 klumper ved siden av de gamle. Bruk gjerne et par smale dykkert i overkant fra sidene hvis det er plass (bruk forsenker) og vær forsiktig…det går også an å forborre litt i sidesmygen passe frem til oversmygen for å sikre at dykkeret havner der det skal uten at det sprekker noe.

Lykke til.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.