16.947 lest ·
57 svar
17k lest
57 svar
Smygen falt ned – feilkonstruert?
Under disse ni årene, har dere sannsynligvis slått i eller så har noen holdt i og dratt i den, så til slutt fikk limet nok og løsnet. Vedlikehold av interiør bør man selvfølgelig gjøre, men å kontakte byggmesteren ni år senere fordi en limt list har løsnet. Kom igjen! 🙈M missk79 skrev:Hei!
Vi har bodd omkring ni år i vårt hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag da jeg gikk inn gjennom ytterdøren så falt dørsmygen i tre rett og slett ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Bordet slo imidlertid i hånden og jeg fikk et blåmerke der.
Smygen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde, men det er jo ganske skummelt at det kan slippe slik at bordet faller ned...
Deretter begynte vi å se på selve konstruksjonen, så da at den horisontale smygplanken er klemt mellom de vertikale plankene. Hadde den i stedet ligget oppå de vertikale hadde den jo blitt holdt fast og ikke kunnet falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt? Smygplankene kom ferdigkappet fra husfirmaet, så det var ikke snekkerne som gjorde feil.
Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort riktig, men jeg vil mene at i så fall er tegningen feil.
Noen som vet om det finnes noen byggestandard for slikt? For meg som ikke er i bransjen, men jobber ved skrivebord, er det jo ganske åpenbart at man skal montere plankene slik at de ikke risikerer å falle ned i hodet på en når man går inn gjennom ytterdøren. Altså den horisontale oppå de vertikale.
Vi kan selvfølgelig skru fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en smyg på beste måte?
Man monterer overliggeren mellom sidene, alt annet ser ikke særlig bra ut. AMA behandler ikke dette. Dog så må man jo sikre at sakene sitter fast, clips er vel den smidigste løsningen, supplert med litt dykkert.
Der det ikke var mulig spikret man sidestykkene inn i overstykket før man monterte dem, da ble innfestningen helt skjult.
Der det ikke var mulig spikret man sidestykkene inn i overstykket før man monterte dem, da ble innfestningen helt skjult.
Vi har bygget hus med Hjältevadshus og de setter overliggeren mellom sidestykkene. Har også vært hjemme hos bekjente med Smålandsvillan og Eksjöhus der det har sett ut på samme måte. Men da er det jo festet med dykkert og ikke "bare" limt.
Eller så setter man det bare med sidene oppover så slipper man å male inn listen, har montert noen tusen meter lister og har aldri vært med om verken en byggmester eller bestiller som ønsker at listen monteres først. Setter man dem bare fast ordentlig så er det jo et ikke-problem. Forliter man seg kun på sidene er det en risiko for at listen begynner å henge i stedet, MDF er mykt.Rejäl skrev:
Den tiden da ting ble plassmalt er forbi for mange tiår siden, på godt og vondt.
Den henger jo ikke mer for at den sitter klemt med sidene, hvordan tenkte du derL Liljeros skrev:Eller så setter man det bare med sidene opp så man ikke trenger å male inn smygen, har montert noen tusen meter smyg og har aldri vært med om verken en byggmester eller bestiller som ønsker at overliggeren monteres først. Setter man dem bare fast ordentlig så er det jo et ikke-problem. Stol%1529.html]https://www.stol1529.html] Forlitar man seg bare på sidene er det en risiko at smygen begynner å henge i stedet, MDF er mykt.
Ja prefabrikkerte hus er det på denne måten da alt skal være så billig og enkelt, men bygger man stavverk med karmer rundt omfanget så bruker man fortsatt furusmygar som gir et helt annet resultat når det er malt på stedet 😊L Liljeros skrev:
Nei det gjør ingen forskjell, man er rett og slett nødt til å feste smygen ordentlig. Vanligst i dag er vel freste spor i karmen eller clips. Verste scenarioet er når det er utfackningsvegger med plåtreglar og så innbrettet dampbarriere. Da kan man verken spikre eller lime, har man flaks er det alle fall plywood i veggen så får man prøve å treffe den.Rejäl skrev:
Jo, anvender det når man bygger selv men setter nok av gammel vane smygen imellom først da også. Foretrekker å sette smygarna vinklet 5-6 grader, opplever at det går lettere med sidene først.Rejäl skrev:
Hvilke småhus bygges med plåtteglar i yttervegger?L Liljeros skrev:
At dykkert ikke får penetrere dampsperren er jo å gå litt for langt...
Har bygget løsvirkehus hele min karriere og setter alltid overstykket først uansett om det er umalt eller malt før oppsetting...L Liljeros skrev: