Har gjort en liten utbyggnad som resulterte i en fjernet yttervegg og innsetting av en bjelke.
Nå har jeg litt bekymringer når jeg skal gjøre finpussen for å dekke opplegget for bjelken og sette taklist.

På den ene siden har jeg en garderobevegg, og der kommer det til å fungere perfekt med innfellingen jevnt med garderoben + en ekstraramme over garderoben å sette taklisten mot. (bilde 1)
På den andre siden vet jeg derimot ikke helt hvordan jeg skal gjøre det siden innfellingen havner utenpå veggen, og taklisten vil havne helt annerledes. (bilde 2 & 3)
Hylleplan og plate i bilde 3 kun for illustrasjon. :)

Hvordan løser jeg dette?

• Trekonstruksjon ved tak med skrudde treplanker, nær en garderobeside. Utskjæring i taket synlig, del av utbygging.
  • Veggmøte med eksponert tverrbjelke av tre, ledninger og grått mønstrete panel.
  • Tak med innfelt balk, ledninger og tapet. Vegg delvis dekket av hvit panel og treverk, med åpen gap mot garderobens side.
S
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har gjort en liten utvidelse som resulterte i en fjernet yttervegg og innsetting av en bjelke. Nå har jeg litt bekymringer når jeg skal gjøre finliret for å dekke opplegget for bjelken og sette taklist.

På den ene siden har jeg en garderobeside, og der kommer det til å fungere perfekt med smygen jevnt med garderoben + en ekstrabjelke ovenpå garderoben å sette taklist mot. (bilde 1) På den andre siden vet jeg derimot ikke helt hvordan jeg skal gjøre det da smygen havner utenpå veggen og taklisten havner helt annerledes. (bilde 2 & 3) Hylleplan og planke i bilde 3 kun for illustrasjon. :)

Hvordan løser jeg dette?
Kan du ikke kjøre smyglisten hele veien ut til karmen og så sette dekkplaten nedenfor den?

S Snickesnickarn skrev:
Kan du ikke kjøre smyglisten hele veien ut til karmen og så sette dekkplaten nedenfor den?
Det skal være en vanlig svanehalslist men hadde ingen å vise med. På bildet er det en madrassbunn.
Problemet om jeg setter listen hele veien ut så havner smygplanken utenfor taklisten. Synes det ser rart ut men det er kanskje så man får gjøre.

• En hånd holder en trelist ved siden av en madrassbunn med blomstret tapet i bakgrunnen.
S
Det skal være en vanlig svanehalslist men hadde ingen å vise med. På bildet er det en madrassbunn. Problemet om jeg setter listen hele veien ut så havner smygplanken utenfor taklist en. Synes det ser merkelig ut men det er kanskje så man må gjøre.
Jeg kanskje ikke helt henger med i konstruksjonen, men kan du ikke bare kappe til list og dekkplate i riktige mål?

S Snickesnickarn skrev:
Jeg kanskje ikke helt følger med på konstruksjonen, men kan du ikke bare kappe til list og dekkplate i riktige mål?
Jeg snakker ikke om å kappe, men om at smyglisten i overkant havner utenfor taklisten på dybden, slik at det blir en merkelig kant der.
Det ville blitt penere om jeg kunne finne en tynnere smyglist.

S
Jeg snakker ikke om å kappe, men at smygbrettet øverst kommer utenfor taklisten i dybden, så det blir en merkelig kant der.
Det burde bli penere om jeg kunne finne et tynnere smygbrett.
Jeg hadde saget ut i listen slik at dekkplaten går inn jevnt med listen, der de møtes på samme dybde..

P
Kan du bygge ned åpningen i taket passe mye for taklisten, så den går ned på omramningen litt, da går det vel an å sette taklist som vanlig i det rommet, på andre siden blir det vel fôr rundt åpningen.

Handyman 1 skrev:
Kan du bygge ned åpningen i taket passe mye for taklisten, så den går ned på omfanget litt, da går det vel an å sette taklist som vanlig i det rommet, på andre siden blir det vel foring rundt åpningen.
Forstår ikke helt hvordan du mener. Legger ut et større oversiktsbilde.

• Oversiktsbilde av et hjørne med tapetsert vegg og synlige elektriske ledninger i taket. Veggen har blomstermønster.
Noen flere med tips?

Jeg hadde droppet listen og fugt mellom vegg og tak i stedet.

M
Noen flere med tips?
Er litt usikker på hvordan du mener, men er det endavslutning av svanehals du vil få til? Da kan du bare kappe den i vinkel og sette en liten vinklet bit utenpå for pent avslutning.

• Svanhalsslutt på listverk, skråskåret og limt for et estetisk hjørneavslutning på dørkarm.
pacman42 pacman42 skrev:
Jeg hadde droppet listen og fuget mellom vegg og tak i stedet.
Det går ikke da det er altfor store gliper.

M Muuuuurtin skrev:
Er litt usikker på hvordan du mener, men er det endavslutning av svanehals du vil få til? Da kan du bare kappe den i vinkel og sette en liten vinklet bit utenpå for pent avslutning.
Avslutningen skal bli lengst til høyre på bilde 2. Problemet er hvordan jeg passerer smygbrettet med taklisten da smygbrettet bygger så mye.

Jeg ville bare saget ut svanshalslisten i bakkant med samme dybde på hakket som smyglisten. Typ sånn.

• Profilbilde av en svanshalslist i bakkant med utforming som smyglist, vist mot en blå og grå bakgrunn.
  • Svanshalslist og smyglister på en vegg med blå bakgrunn.
Sist redigert:
  • Liker
Keiller
  • Laddar…
Eller kanskje slik, med en slags klump som man avslutter mot. Den kan man jo fase eller frese inn noe morsomt på om man er oppfinnsom.

Men jeg er ikke sikker på at jeg har forstått deg riktig...

• Illustrasjon av en vegg med avsluttende klump på kanten, foreslått for dekorasjon med mulighet for utskjæring eller fresing av design.
  • Liker
pacman42
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.