Så der ja. Da har tommestokken talt. Jeg konstaterer at avstandene mellom de horisontale plattjernene på
rekkverkets venstre halvdel er ganske konstante når man måler på forskjellige steder. Konklusjonen må da være at konstruksjonen
er som en hengekøye mellom venstre kant og midtpunktet.

Det burde rimeligvis gå å rette som smurfen72 foreslår. Spørsmålet er om det holder å henge seg på rekkverket, eller om
det trengs hydrauliske doninger. Men, også det burde være smedens kobberslager :wow:

Jeg ville ikke brydd meg om dette. Som noen andre påpekte, det er et håndverk. Vil man ha noe som er spikret og ikke unikt, så kan man jo kjøpe det på IKEA eller noe sånt.

Men ser man objektivt på dette og fra et ikke personlig perspektiv så er det jo ikke riktig. Har man bestilt et rett rekkverk, så skal det jo være rett også.

Føler du at dette ikke helt var det du hadde tenkt deg, så kan du jo foreslå et prisavslag hvis du føler at du tross alt kan leve med defekten, eller så reklamerer du alt sammen og nekter å ta imot produktet.

Det der retter du lett men spørsmålet er hva som skjer med tiden ser litt klent ut og langt mellom føttene. Selv om det er håndlaget skal det være skikkelig gjort og da er det rett.

• Liker
J-stedt og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er en av dem som kan se på avstand når noe ikke er helt 100. Ofte kan jeg ikke avgjøre hva som ikke stemmer med en gang, men det er en nøtt som jeg pleier å knekke ganske raskt. Noen ganger kjefter kona mi på meg fordi jeg er altfor pirkete og altfor sta når det gjelder håndverkere, men jeg synes at hvis jeg skal betale full pris, så skal det være full kvalitet. Det virker imidlertid som at det jeg har foran meg nå bør kunne rettes på en for smeden enkel måte. Jeg skal snakke med ham i morgen, så får vi se. Fortsettelse følger!

• Liker
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Jeg vet jo ikke hvem som har tegnet dette men det finnes jo ingenting som heter diagonalstag. Ingen elementer heller som gir stivhet mot gjennomheng. Om båndjernene hadde vært vinkeljern hadde det aldri skjedd. Men det hadde jo vært stygt.
Man kan jo bruke rosettene som stivende elementer men da må de være rettvendte. Se på klassiske forbilder, der er de symmetriske rundt midten av et spenn.

La smeden avforzinke, det gjør forzinkningsfirmaet.
Så får han kutte bort smijernskrokene og rette dem til samme høyde og deretter sveise det sammen igjen og forzinke det på nytt.
Det der er altfor dårlig gjort.

Gjør om gjør rett.

det er mulig at material kan trekke seg når man sveiser men hvis man vet det så gjør man jo ikke noe sånt der på frihånd. Det der er jo bare sammenbrent på en høft typ og ingen jigg om man sier så. Uansett om man gjør små eller store ting eller om det er nc frest eller håndsmidd. Visse ting må være rette og da får man hjelpe naturen på traven ved å spenne fast visse deler som skal være rette. Det kan jo være et firkantrør fastsveiset i en sveisbenk som man klemmer overliggeren på og så noe jern for bunndelen på samme måte. Da holder man visse basismål intakte.

• Liker
J-stedt og 1 annen
  • Laddar…
Det er neppe hamret sammen på en hofte om høyden skiller maks 2 cm etter sveising og galvanisering med den konstruksjonen, og som jeg har forstått det er målet riktig, men det er heng på rekkverket. Smeden har nok hatt det fastspendt under sveisingen, men det slår seg lett etterpå og da retter man, men det har han tydeligvis gått glipp av. Man bygger ikke avanserte jigger for enkelte detaljer, det tar for lang tid og det er heller ikke behov for det.

for lang tid? Det tar 10 sekunder å brenne fast et rør i en sveisbenk?
Jeg har sveiset sammen mye i mine dager og jeg er definitivt ingen smed på noe vis men det der henget hadde jeg ledig kunnet unngå uten å måtte skylde på at materialet beveger seg når man sveiser.
Jo større konstruksjoner man gjør jo mer må man jo dessuten kompensere og vet man at det beveger seg ved sveising så må man jo agere deretter.

• Liker
J-stedt
  • Laddar…
Du skal hente røret, sveise det fast og så skal du ha et jern på oversiden også, og så når du er ferdig skal detaljene skjæres bort og slipes rene fikser du det på 10 sekunder er du rå. Jeg har sveiset masse og jobbet som smed med blant annet produksjon av liknende rekkverk, det trengs ingen sveiset jigg. Man bygger rekkverket liggende på bukker på for eksempel 2 stk firkantrør eventuell heng etter sveising fikser man enkelt på et så svakt rekkverk ved å bare trykke til det med kroppsvekten. Jeg tror rekkverket har vært rett når det forlot verkstedet, ikke alls uvanlig at ting blir skjeve ved galvanisering, det er ganske varme bad tingene havner i der. Men uansett en enkel sak å få rett igjen, ikke noe en smed som skal montere engang ville tenkt på som et problem. I dette tilfellet ville jeg vært mer undrende til hvem som har konstruert rekkverket og hvordan det vil se ut om noen år. Du må være rå som vet hvor mye materialet beveger seg ved sveising så du kan kompensere, jeg pleier å prøve men feiler ofte og da blir det retting.

• Liker
nissenhj og 1 annen
  • Laddar…
nei jeg mente ikke at man skal kompensere på sånne ting, men kjenner man til at ting blir skjevt av sveising så kan man jo gjøre hva man kan før man sveiser det sammen. Har man sveiset før og vet hvordan det blir, så gjør man jo noe med det i stedet for å si til kunden at det bare blir slik.............
Det blir jo omtrent som å levere et lakkjobb med renninger og bare si at det blir slik noen ganger.

Jeg mente heller ikke at man skulle lage en jig, og klart at det der er sveiset sammen på to bukker på gulvet, men det store henget hadde man jo sluppet ved å bare feste et firkantrør med tvinger på overliggeren før man sveiset fast resten. Da hadde overliggeren vært rett iallefall og resten hadde ikke vært synlig.

• Liker
J-stedt
  • Laddar…
Smeden i spørsmål sier seg ha brukt en fixtur ved produksjonen.
Synd bare at han har nervene utenpå kroppen...

Stefan1972 skrev:
nej jeg mente ikke at man skal kompensere på sånne der ting men kjenner man til at ting og tang blir krokete av sveising så kan man jo gjøre hva man kan før man sveiser det sammen. Har man sveiset før og vet hvordan det blir så gjør man jo noe med det i stedet for å si det til kunden at det bare blir så.............
Det blir jo omtrent som å levere et lakkjobb med sig og bare si at det blir sånn av og til.

Jeg mente heller ikke at man skulle lage en jig og det er klart at det der er sveiset sammen på to bukker på gulvet men det store heng hadde man jo sluppet gjennom bare å sette fast et firkantrør med tvinger på overliggeren før man sveiset fast resten. Da hadde overliggeren vært rett iallfall og resten hadde ikke syntes.
Uansett om man punkterer opp rekkverket helt rett så vil det sannsynligvis dra seg litt ved sveisingen og det retter man etter rekkverket har kjølnet og det har smeden sannsynligvis gjort men så har det blitt galvanisert og er av en skikkelig veik konstruksjon.

Pontstone skrev:
Smeden det er snakk om sier han har brukt en fixtur ved produksjonen.
Synd bare at han har nervene utenpå kroppen...
Om smeden har latt galvanisere rekkverket så er det jo hans ansvar å rette rekkverket etter galvanisering om du har latt galvanisere rekkverket må du rette det selv eller leie inn smeden om du ikke kan selv.

Jeg har iofs tegnet rekkverket men stoler på at smeden klarer resten.
Ikke minst med tanke på hva det kommer til å koste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.