Hei alle glade,
Jeg og min kone har fått laget et smijernsrekkverk til vår balkong.
Jeg synes at det ser skjevt ut, spesielt i den venstre seksjonen (se bildet).
Med skjevt mener jeg at de horisontale flatjernene ikke er helt rette.
Smien mener at dette er uunngåelig på grunn av at materialet beveger seg når
man sveiser i det. Likevel, om jeg ser på andre balkongrekkverk på andre hus så
ser de helt rette og symmetriske ut.

Hva synes du? Skal jeg påpeke dette?

Stort takk på forhånd!

• Smidesrekkverk med dekorative krøller ved toppen, plassert mot en trevegg. Venstre del ser skjev ut, spesielt de horisontale linjene.
De ser riktignok rette ut på bildet, men sveiserne har rett, materialet trekker seg sammen når man sveiser, men slike ting pleier man å rette opp etter sveisingen slik at det blir rett og fint.

• Liker
Ulric og 1 annen
  • Laddar…
harry73
Jeg ser ikke hva du mener, men synes at små avvik gir karakter og viser at det er håndverk.

• Liker
Elektra og 7 andre
  • Laddar…
Venstre seksjon, øverste horisontale flattjernet.
Ser ut til å synke litt i midten.

Visst kan det røre litt på seg når man sveiser, men på et balkongrekkverk skal man ha så pass kraftig materiale at det ikke skal spille inn.

Legg noe rett oppå så ser du hvor mye det differ?

Spiller ingen rolle om det er kraftig materiale, det trekker seg uansett, men sånt retter man etter sveisingen.

Hvorfor ikke komplettere med en overligger i tre?

Som et eksempel, noe sånt her altså:

Halvsirkel av treverk med synlige årringer, brukt som eksempel på en overligger i tre.

• En overligger i tre med avrundet topp, ideell for bruk i byggeprosjekter.
  • Liker
Anna_H
  • Laddar…
Om det er krokete får smeden fikse det. Vi bestilte et balkongrekkverk forrige vinter også med litt tynnere dimensjoner og det er spik rett. Så det går an å få det helt rett. Så kan du jo reklamere på skjøtingen av bitene. Det blir fryktelig stygt å skru sammen delene med de plattjernen de har sveiset på.

• Liker
J-stedt
  • Laddar…
Å legge en håndlist av tre oppå blir både klumpete, stygt og krever mye vedlikehold. Nødløsning som knapt kan kalles for nødløsning i det hele tatt på den typen rekkverk som TS har bestilt.

• Liker
SonnyListon og 2 andre
  • Laddar…
Vi har vurdert overligger av tre, men kommer nok til å beholde rekkverket som det er.

Håndverk! Vanskelig å se ut ifra bildet, men jeg tror ikke dere vil bry dere om det når det kommer på plass. Hvis man detaljstuderer ting, gjerder, tapet, lister eller hva det nå måtte være, så er ikke alt hundre prosent. Jeg synes det viktigste er at det gir et godt helhetsinntrykk og ikke er iøynefallende.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Et par bilder til Et smijernsgjerde med dekorative krøller står foran en vertikal trepanel i dempet belysning.
En hånd peker på et dekorativt metallgitter med spiralform mot en trebakgrunn.

Sannsynligvis skyldes det at ornamentene er ujevne, noe som er ganske vanlig at de er.
Problemet er at rekkverket er galvanisert, noe som gjør at det ikke er mulig å utbedre spesielt bra i denne fasen.

• Liker
JSvenonius
  • Laddar…
Ikke helt uvanlig at ting trekker seg ved galvanisering, men en lang bøy skal ikke være noe problem å rette. Legg rekkverket på en trebit og heng på sidene så blir det rett.

Skal gå løs med tommestokken. Galvaniseringen må
være smedens migrene...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.